NSB
NSB, Norges Statsbaner, tidligere norsk jernbaneselskap, etblert i 1883 for å bygge ut og drive jernbanevirksomheten i Norge. Selskapet hadde ansvar for person- og godstrafikken, anlegg og vedlikehold av linjene (skinnegang, broer og tunneler og driften og anleggelsen av stasjonene og signalsystemene.
Selskapet hadde hovedkontor og administrasjon en rekke steder i Oslo på forskjellige tidspunkter. Fra slutten av 1800-tallet til 1945 i det tidligere «Hotel Royal»,
I 1996 ble NSB delt i to, der særlovsselskapet NSB BA fikk ansvaret for trafikkgjennomføringen, mens Jernbaneverket overtok infrastruktur og trafikkstyring. Gradvis ble NSBs virksomhet ble skilt ut i en rekke datterselskaper (noen av dem delprivatiserte):
- busstransport: Nettbuss AS (etablert 1996)
- godstransport: CargoNet AS (etablert 2001) og Ekspressgods (etablert 2002, avviklet 2003)
- vedlikehold: Mantena (etablert 2001) og MiTrans (etablert 1999, overført til Mantena i 2004)
- eiendomsforvaltning: ROM Eiendom AS (etablert 2001)
NSB BA hadde fortsatt ansvar for persontrafikken.
I forbindelse med Jernbanereformen 2017 ble togdriften satt ut på anbud. Ansvar for togsettene ble skilt ut i selskapet Norske Tog og billettsalget ble skilt ut i Entur (begge etablert 16. juni 2016). Som en konklusjon på dette ble den gjenværende delen av det tidligere NSB i 2019 gitt det nye navnet Vy.
Historiskk
Over 20 selskaper utgjør nå norsk jernbane
Som følge av jernbanereformen fra 2015 består jernbanen i Norge i dag av:
- Vy Gruppen (tidligere NSB)
- Vy Vest (Bergensbanen)
- Vy Gjøvikbanen
- Flytoget
- Bane Nor (tidligere Jernbaneverket)
- Jernbanedirektoratet
- Togselskapene Go-Ahead og SJ
- Godstogselskaper som CargoNet, Green Cargo, LKAB Malmtrafik og Cargolink
- Togeierselskapet Norske Tog
- Billettselskapet Entur
- Verkstedselskapet Mantena
- En rekke vedlikeholdsselskaper som Spordrift, Baneservice, NRC Group og Banedrift
- Jernbanetilsynet
- Jernbanemuseet
- Banenor Eiendom