M134 "Alta"

Revisjon per 14. okt. 2025 kl. 07:40 av Erik (diskusjon | bidrag) (Ny artikkel)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)

Type: Minesveiper, Sauda-klassen.

Byggeår: 1953.

Byggested: Hodgeson Brothers, Maine, USA.

Største lengde: 44 m.

Største bredde: 8,5 m.

Tonnasje: 333 tonn (lett skip), 384 (fullt lastet).

Maskin: 2 x General Motors, 880 Hk.

Bestykning: 2 x Oerlikon 20 mm maskinkanoner.

Opprinnelig funksjon: Minesveiper i det norske sjøforsvaret.

Dagens funksjon: Flytende museumsfartøy.

Eier: Forsvarsmuseet.


M134 «Alta» er Norges største trefartøy og det eneste historiske marinefartøy med Oslo som hjemmehavn. Det tidligere marinefartøyet har fast fortøyningsplass ved Oslo Maritime Kulturhavn, Nordre Akershuskai i Pipervika.


Fartøyet ble bygget av amerikansk furu og nær fri for magnetisk metall, for ikke selv bli sprengt av magnetiske miner under sveip. Fartøyet seilte en kort periode under amerikansk flagg før overtatt av den belgiske marine i 1954. KNM «Alta» kom til Norge i 1966 som følge av et fartøybytte mellom den belgiske marine og Den kongelige norske marine, sammen med fire andre amerikanskbygde minesveipere. Alle minesveiperne fikk navn etter norske elever. Fartøyet var en av i alt ti fartøyer i Sauda-klassen, hvorav fem ble bygget på lisens i Norge. KNM «Alta» var operativ frem til 1996 og vedlikeholdes og driftes i dag av Fartøylaget KNM Alta.