DS Børøysund

Revisjon per 23. okt. 2025 kl. 08:27 av Ingeborg (diskusjon | bidrag)

Type: Passasjerfartøy

Kjenningssignal: LDBP

Byggeår: 1908.

Byggested: Tronhjems Mekaniske Værksted, Trondheim.

Største lengde: 108,8 fot (33,16 m).

Største bredde: 18,3 fot (5,58 m).

Tonnasje: 179, 38 brutto registertonn (BRT).

Maskin: Trippelekspansjon, 210 IHK.

Opprinnelig funksjon: Passasjerbåt i lokalrutefart.

Vernet: 1990.

Dagens formål: Seiler i charterturer med firmaer/ privatpersoner.

Eier: Norsk Veteranskibsklub, Oslo.


Dampskipet «Børøysund» er eneste bevarte dampfartøy med hjemmehavn Oslo. Fartøyet er et flytende kulturminne og representerer den livsviktige kystrutefarten i Norge fra begynnelsen av 1900-tallet. «Børøysund» har ligget i Oslo siden 1969, i dag med fast fortøyningsplass ved Oslo Maritime Kulturhavn, Nordre Akershuskai i Pipervika.


Fartøyet ble levert som «Odin» i 1908 til Trondhjems Lægtercompagni, satt inn i lokalrutefart med passasjerer i Trøndelag, men også brukt som slepebåt. Rekvirert av marinen i krigsårene 1914-1918, påmontert en 76 mm kanon på fordekket og satt inn i nøytralitetsvernet. Solgt 1923 til Hjelma & Herdla Dampskibsselskab, satt i passasjertrafikk i Bergensskjærgården med navnet «Skjergar». Videresolgt to år senere til Vesteraalens Dampskibsselskab, satt inn i rutetrafikk i Vesterålen under navnet «Børøysund». Tatt ut av trafikk i 1955, brukt som reserveskip inntil solgt i 1960 til Hadsel Yrkesskole, navnet endret til «Hyma».


I 1969 ble «Hyma» overtatt av Norsk Veteranskibsklubb, Oslo, som siden har gjennomført omfattende restaureringsarbeider med utgangspunkt slik fartøyet så ut i 1935. Ved overtagelsen fikk fartøyet tilbake navnet «Børøysund».

Fartøyet har gjennom årene gjennomgått flere ombygninger, men har hele tiden vært kullfyrt. I 1935 ble midtskipshuset erstattet av to dekkshus ut mot sidene, senere ble den åpne broa bygget inn. «Børøysund» har eget postkontor, fører postflagg og seiler i charterturer i Oslofjorden i sommersesongen.