MS Oslofjord (I)
Type: Passasjerskip.
Kjenningssignal: LJVX.
Byggeår: 1938.
Byggested: Deutsche Schiff- und Maschinenbau A.G. Werft A.G. Weser, Bremen, Tyskland.
Flaggstat: Norge.
Registerhavn: Oslo.
Lengde: 179,7 m (589 fot).
Bredde: 22,3 m (73,2 fot).
Tonnasje: 18 673 brutto registertonn (BRT).
Hovedmaskin: 4 MAN dieselmotorer.
Passasjerer: 860 fordelt på tre klasser.
Rederi: A/S Den norske Amerikalinje (NAL).
MS Oslofjord var det første motordrevne passasjerskip kontrahert av Den norske Amerikalinje. I tillegg til transatlantisk passasjerfart, var skipet spesialbygd spesielt rettet mot det amerikanske cruisemarkedet. Oslofjord ble senket av en akustisk mine utenfor britiske Newcastle 1. desember 1940.
Oslofjord ankom Oslo første gang 16. mai 1938 og avgikk på jomfruturen til New York fra Utstikker I den 4. juni. Handelsflåtens nye flaggskip var innredet i typisk norsk, nøktern stil uten store element av luksus, i motsetning til mange andre av samtidens transatlantiske linjeskip. Materialvalget besto av furu, ask og eik som de dominerende tresortene. En rekke norske kunstnere sto for utsmykningen, som Axel Revold, Alf Rolfsen, Maja Refsum og Per Krogh. Planløsningene av en rekke salonger og dekkareal var et brudd med rederiets tidligere skipsinnredning, men inndeling i tre klasser ble beholdt; Kabin, Turist og 3. klasse. I cruisefart ble salongene i Kabin- og Turist-klasser slått sammen, i og med de lå etter hverandre på samme dekk. Skipet hadde høyere standarder enn rederiets øvrige passasjerskip og var også det første med innvendig svømmebasseng.
Fartøyet ble satt inn i den transatlantiske linjefarten sammen med DS Stavangerfjord og DS Bergensfjord. Vinteren 1938/39 gjennomførte Oslofjord det første cruiset i Karibia i NALs regi. Kronprins Olav og kronprinsesse Märtha benyttet Oslofjord på vei til sitt ti uker lange opphold i USA våren/sommeren 1939. Skipet forlot Oslo 18. april, ni dager senere rammet og senket Oslofjord den lille losbåten Sandy Hook i tjukk tåke om lag 12 nautiske mil utenfor New York havn. Ingen mennesker kom til skade i ulykken.
Ved det tyske angrepet på Norge 9. april 1940 lå Oslofjord i opplag i New York. I oktober ble skipet formelt overført til tjeneste for britiske Ministry of War Transport, men bemannet av norske offiserer og mannskap. Avgikk til Halifax, Canada, for ombygging til troppetransportskip. Ankom Gourock Bay, Skottland, 28. oktober, beordret til Newcastle-on-Tyne i strid med avtaler om ikke å seile på den britiske østkysten. Til tross for iherdige norske protester, avgikk Oslofjord 29. november i følge med britisk destroyer. Om lag 2 nautiske mil utenfor Tynemunningen ble skipet rammet av en kraftig eksplosjon om morgenen 1. desember. Rormann Yngvar Halvorsen omkom som følge av eksplosjonen. Skipet ble forsøkt reddet, men oppgitt etter en ukes tid.