Nylands Verksted
Denne artikkelen omtaler et sted
Åpne i Oslo bykartTidligere industribedrift med røtter tilbake til firmaet Jarmann, Nørbech & Comp., som i 1854 ble etablert i bydelen Grønland som et mekanisk verksted med trehøvleri. Med tanke på skipsbyggeri kjøpte firmaet i 1857 en tomt ved Bjørvika, på odden Nyland vest for Akerselvas munning. Samme år ble firmaet omdannet til et aksjeselskap under navnet Nylands mechaniske Værksted med ingeniør Jacob S. Jarmann (geværkonstruktøren), en av grunnleggerne, som direktør. Arealet på Nyland ble utvidet etappevis, og etter en brann i verkstedet på Grønland flyttet virksomheten ut på Nyland, hvor de første kaier og verkstedbygninger stod ferdige i 1860. Det første dampskipet var ferdigbygd i 1861, D/S Gan (restaurert i 1990), og i 1863 leverte verftet verdens første spesialbygde hvalbåt (Spes & Fides) til Svend Foyn. Etter konkurs og reorganisering fikk bedriften i 1881 navnet Nylands Verksted. Rundt 1900 var dette Norges største skipsverft og mekaniske verksted med to flytedokker og ca. 1000 ansatte. Bl.a. ble de første dampskipene til skipsreder Fred. Olsen bygd her (Bayard, Bonheur, Balduin). Foruten skip laget man maskiner til treforedlingsindustrien, mudderapparater, jernbanevogner m.m., senere også reservedeler til dieselmotorer.
I 1956 overtok Akers mek. Verksted aksjemajoriteten, og Nylands Verksted kom med i Akergruppen. Til da hadde verftet levert rundt 100 hvalbåter, 50 passasjerskip og 200 lastebåter og spesialskip. Det tok i 1957 i bruk en ny flytedokk for skip opp til 17 000 dødvekttonn. I 1967 kom Akergruppens verft ved Pipervika og Bjørvika under felles ledelse og kalt henholdsvis Nyland Vest og Nyland Øst. Nylands Verksted (Nyland Øst) ble nedlagt i 1971, og 1971–82 var Nylands Verksted offisiell betegnelse på Akergruppens verft ved Pipervika.
Referanser i denne artikkelen
Akers mek. Verksted, Nyland, Nyland dppage2