Forskjell mellom versjoner av «Fearnley & Eger»

(Ny side: '''Fearnley & Eger''', tidligere skipsrederi, grunnlagt i 1869 av grosserer, senere hoffjegermester Thomas Fearnley (1841–1927), sønn av maleren Thomas Fearnley (1802–42). De først…)
 
Linje 1: Linje 1:
'''Fearnley & Eger''', tidligere skipsrederi, grunnlagt i 1869 av grosserer, senere hoffjegermester Thomas Fearnley (1841–1927), sønn av maleren Thomas Fearnley (1802–42). De første årene drev firmaet hans med forskjellige handelsagenturer og befraktning av skip, men i 1874 ble Engelhardt Eger (1846–1925) , Fearnleys fetter og firmaets prokurist, tatt opp som kompanjong, og da ble firmanavnet endret til Fearnley & Eger. I 1880 ble befraktningsavdelingen skilt ut som eget firma med samme navn. Rederinavnet ble beholdt også etter at Eger gikk ut i 1905. Rederivirksomheten startet med seilskip, men fra  1881 dampskip, og fra da av ble dette rederiets hovedsatsning, men allerede før den første verdenskrig fikk rederiet sine første motorskip. Rederiet hadde i mange år kontorer i [[Rådhusgata]] 23. Rederiflagget hadde brede røde kanter med et hvitt rektangulært midtparti med et blått malteserkors i midten. Skorsteinene var sorte med røde bånd rundt og med det hvite feltet med malteserkorset på sidene. Fra begynnelsen av den annen verdenskrig hadde alle skipene navn som begynte på Fern.
+
'''Fearnley & Eger''', tidligere skipsrederi, grunnlagt i 1869 av grosserer, senere hoffjegermester Thomas Fearnley (1841–1927), sønn av maleren Thomas Fearnley (1802–42). De første årene drev firmaet hans med forskjellige handelsagenturer og befraktning av skip, men i 1874 ble Engelhardt Eger (1846–1925) , Fearnleys fetter og firmaets prokurist, tatt opp som kompanjong, og da ble firmanavnet endret til Fearnley & Eger. I 1880 ble befraktningsavdelingen skilt ut som eget firma med samme navn. Rederinavnet ble beholdt også etter at Eger gikk ut i 1905. Rederivirksomheten startet med seilskip, men fra  1881 dampskip, og fra da av ble dette rederiets hovedsatsning, men allerede før den første verdenskrig fikk rederiet sine første motorskip. Rederiet hadde 1915–37 kontorer i [[Sjøfartsbygningen]], fra 1937 i[[Rådhusgata]] 23. Rederiflagget hadde brede røde kanter med et hvitt rektangulært midtfelt med et blått malteserkors i midten. Skorsteinene var sorte med røde bånd rundt og med det hvite feltet med malteserkorset på sidene. Flertallet av rederiets skip verdenskrig hadde navn som begynte på Fern.
  
Under den første verdenskrig hadde rederiet
+
Thomas Fearley jr. (1880–1961) kom inn som kompnajong i 1908. Rederiet satset særlig på linjefart, på en del ruter i samarbeid med ''Wilh. Wilhelmsen''. Under den første verdenskrig hadde rederiet betydelige tap. Ved begynnelsen av krigen hadde det 19 skip, i løpet av krigen solgte det fire og fikk bygd 7 nye, men mistet i alt 15 skip, 60 prosent av flåten. I 1921 trakk Thomas Fearnley sr, seg til bake og sønnen overtok som leder. I 1925 ble det innledet et samarbeid med A. F. Klavenes & Co om linjefart i et selskap kalt Fernline, senere Fern-Ville Lines.

Revisjonen fra 22. jun. 2019 kl. 15:39

Fearnley & Eger, tidligere skipsrederi, grunnlagt i 1869 av grosserer, senere hoffjegermester Thomas Fearnley (1841–1927), sønn av maleren Thomas Fearnley (1802–42). De første årene drev firmaet hans med forskjellige handelsagenturer og befraktning av skip, men i 1874 ble Engelhardt Eger (1846–1925) , Fearnleys fetter og firmaets prokurist, tatt opp som kompanjong, og da ble firmanavnet endret til Fearnley & Eger. I 1880 ble befraktningsavdelingen skilt ut som eget firma med samme navn. Rederinavnet ble beholdt også etter at Eger gikk ut i 1905. Rederivirksomheten startet med seilskip, men fra 1881 dampskip, og fra da av ble dette rederiets hovedsatsning, men allerede før den første verdenskrig fikk rederiet sine første motorskip. Rederiet hadde 1915–37 kontorer i Sjøfartsbygningen, fra 1937 iRådhusgata 23. Rederiflagget hadde brede røde kanter med et hvitt rektangulært midtfelt med et blått malteserkors i midten. Skorsteinene var sorte med røde bånd rundt og med det hvite feltet med malteserkorset på sidene. Flertallet av rederiets skip verdenskrig hadde navn som begynte på Fern.

Thomas Fearley jr. (1880–1961) kom inn som kompnajong i 1908. Rederiet satset særlig på linjefart, på en del ruter i samarbeid med Wilh. Wilhelmsen. Under den første verdenskrig hadde rederiet betydelige tap. Ved begynnelsen av krigen hadde det 19 skip, i løpet av krigen solgte det fire og fikk bygd 7 nye, men mistet i alt 15 skip, 60 prosent av flåten. I 1921 trakk Thomas Fearnley sr, seg til bake og sønnen overtok som leder. I 1925 ble det innledet et samarbeid med A. F. Klavenes & Co om linjefart i et selskap kalt Fernline, senere Fern-Ville Lines.