Fearnley & Eger

Revisjon per 22. jun. 2019 kl. 16:36 av Øyvind (diskusjon | bidrag)

Fearnley & Eger, tidligere skipsrederi, grunnlagt i 1869 av grosserer, senere hoffjegermester Thomas Fearnley (1841–1927), sønn av maleren Thomas Fearnley (1802–42). De første årene drev firmaet hans med forskjellige handelsagenturer og befraktning av skip, men i 1874 ble Engelhardt Eger (1846–1925) , Fearnleys fetter og firmaets prokurist, tatt opp som kompanjong, og da ble firmanavnet endret til Fearnley & Eger. I 1880 ble befraktningsavdelingen skilt ut som eget firma med samme navn. Rederinavnet ble beholdt også etter at Eger gikk ut i 1905. Rederivirksomheten startet med seilskip, men fra 1881 dampskip, og fra da av ble dette rederiets hovedsatsning, men allerede før den første verdenskrig fikk rederiet sine første motorskip. Rederiet hadde 1915–37 kontorer i Sjøfartsbygningen, fra 1937 iRådhusgata 23. Rederiflagget hadde brede røde kanter med et hvitt rektangulært midtfelt med et blått malteserkors i midten. Skorsteinene var sorte med røde bånd rundt og med det hvite feltet med malteserkorset på sidene. Flertallet av rederiets skip verdenskrig hadde navn som begynte på Fern.

Thomas Fearley jr. (1880–1961) kom inn som kompnajong i 1908. Rederiet satset særlig på linjefart, på en del ruter i samarbeid med Wilh. Wilhelmsen. Under den første verdenskrig hadde rederiet betydelige tap. Ved begynnelsen av krigen hadde det 19 skip, i løpet av krigen solgte det fire og fikk bygd 7 nye, men mistet i alt 15 skip, 60 prosent av flåten. I 1921 trakk Thomas Fearnley sr, seg til bake og sønnen overtok som leder. I 1925 ble det innledet et samarbeid med A. F. Klavenes & Co om linjefart i et selskap kalt Fernline, senere Fern-Ville Lines. Fra 1930-årene satset rederiet på tankfart og bygde opp en stor tankflåte. I 1931 kom Thomas Astrup sr.s søsterønn Nils Ebbesøn Astrup (1901–72) inn som medeier. Ved begynnelsen av den annen verdenskrig disponerte redereiet 21 skip, 9 av disse gikk tapt I 1941 trakk Thomas Astrup seg som leder. Etter krigen ble en rekke nybygninger kontrahet, slik at rederiet i 1949 hadde 27 skip.

Ved inngangen til 1970-årene var antallet skip det samme, men med vesentlig større tonnasje, og i tillegg var 6 skip med en samlet tonnasje på 420 000 br.t. kontrahert, noe som skulle vise seg å bli skjebnesvangert. Rederiet gikk konkurs 1991; det omfattet da bl.a. et cruiseselskap og aksjemajoriteten i Den Norske Amerikalinje. Hovedeier og styreformann var da Nils Jørgen Astrup (1935–2005) sønn av Nils E. Astrup. 4. En stor nybarokk murvilla på venstre side av bakken oppover fra Bygdøy allé, oppført i 1915 som privatbolig for skipsreder Thomas Fearnley d.y. bodde fra 1915 i Kristinelundveien Henrik Bull). Nå kinesisk ambassadørbolig