Forskjell mellom versjoner av «Gatetun»

 
Linje 1: Linje 1:
 
'''Gatetun''', boliggate med sandkasser, lekeapparater, sittebenker, trebeplantning og parkeringsplasser. Gatetun er et kompromiss mellom den tradisjonelle kjøregate og lekegate, der biltrafikken er sperret ute. All bilkjøring i gatetun skal skje på fotgjengernes vilkår.
 
'''Gatetun''', boliggate med sandkasser, lekeapparater, sittebenker, trebeplantning og parkeringsplasser. Gatetun er et kompromiss mellom den tradisjonelle kjøregate og lekegate, der biltrafikken er sperret ute. All bilkjøring i gatetun skal skje på fotgjengernes vilkår.
  
Systemet ble først tatt i bruk i byer i Nederland. Det første gatetunet i Oslo ble opprettet i [[Lassons gate]] på Ruseløkka 1975. I forbindelse med det internasjonale barneåret 1979 ble det vedtatt 11 nye prosjekter. Det er siden opprettet en rekke gatetun, de fleste i indre by. I nybygde boligområder løses problemene heller ved fysisk skille mellom gangområder og kjøreområder.
+
Systemet ble først tatt i bruk i byer i Nederland. Det første gatetunet i Oslo ble opprettet i [[Lassons gate]] på [[Ruseløkka (strøk)|Ruseløkka]] 1975. I forbindelse med det internasjonale barneåret 1979 ble det vedtatt 11 nye prosjekter. Det er siden opprettet en rekke gatetun, de fleste i indre by. I nybygde boligområder løses problemene heller ved fysisk skille mellom gangområder og kjøreområder.
 
[[Kategori:Gater]]
 
[[Kategori:Gater]]

Nåværende revisjon fra 28. jan. 2019 kl. 08:05

Gatetun, boliggate med sandkasser, lekeapparater, sittebenker, trebeplantning og parkeringsplasser. Gatetun er et kompromiss mellom den tradisjonelle kjøregate og lekegate, der biltrafikken er sperret ute. All bilkjøring i gatetun skal skje på fotgjengernes vilkår.

Systemet ble først tatt i bruk i byer i Nederland. Det første gatetunet i Oslo ble opprettet i Lassons gateRuseløkka 1975. I forbindelse med det internasjonale barneåret 1979 ble det vedtatt 11 nye prosjekter. Det er siden opprettet en rekke gatetun, de fleste i indre by. I nybygde boligområder løses problemene heller ved fysisk skille mellom gangområder og kjøreområder.