Forskjell mellom versjoner av «NSB»

(Ny side: '''NSB''', ''Norges Statsbaner'', tidligere norsk jernbaneselskap, etblert i 1883 for å bygge ut og drive jernbanevirksomheten i Norge. Selskapet hadde ansvar for person- og godstrafikk…)
 
Linje 1: Linje 1:
'''NSB''', ''Norges Statsbaner'', tidligere norsk jernbaneselskap, etblert i 1883 for å bygge ut og drive jernbanevirksomheten i Norge. Selskapet hadde ansvar for person- og godstrafikken, anlegg og vedlikehold av linjene (skinnegang, broer og tunneler og driften og anleggelsen av stasjonene og signalsystemene. Selskapet hadde hovedkontor og administrasjon en rekke steder i Oslo.  
+
'''NSB''', ''Norges Statsbaner'', tidligere norsk jernbaneselskap, etblert i 1883 for å bygge ut og drive jernbanevirksomheten i Norge. Selskapet hadde ansvar for person- og godstrafikken, anlegg og vedlikehold av linjene (skinnegang, broer og tunneler og driften og anleggelsen av stasjonene og signalsystemene. Selskapet hadde hovedkontor og administrasjon en rekke steder i Oslo på forskjellige tidspunkter.
  
Norges Statsbaner (NSB), tidligere navn på det som nå er Vy, Bane NOR og en rekke andre norske jernbaneselskap.
 
 
:  
 
:  
 
:  
 
:  
Linje 13: Linje 12:
  
 
I forbindelse med Jernbanereformen 2017 ble togdriften satt ut på anbud. Ansvar for togsettene ble skilt ut i selskapet Norske Tog og billettsalget ble skilt ut i Entur (begge etablert 16. juni 2016). Som en konklusjon på dette ble den gjenværende delen av det tidligere NSB i 2019 gitt det nye navnet Vy.
 
I forbindelse med Jernbanereformen 2017 ble togdriften satt ut på anbud. Ansvar for togsettene ble skilt ut i selskapet Norske Tog og billettsalget ble skilt ut i Entur (begge etablert 16. juni 2016). Som en konklusjon på dette ble den gjenværende delen av det tidligere NSB i 2019 gitt det nye navnet Vy.
 +
 +
Historiskk
 +
 +
== Over 20 selskaper utgjør nå norsk jernbane ==
 +
Som følge av jernbanereformen fra 2015 består jernbanen i Norge i dag av:
 +
* [https://www.vy.no/vygruppen/om-oss Vy Gruppen] (tidligere NSB)
 +
* Vy Vest (Bergensbanen)
 +
* Vy Gjøvikbanen
 +
* Flytoget
 +
* [https://www.banenor.no/Om-oss/Om_Bane-NOR/ Bane Nor] (tidligere Jernbaneverket)
 +
* [https://www.jernbanedirektoratet.no/no/om-oss/ Jernbanedirektoratet]
 +
* Togselskapene Go-Ahead og SJ
 +
* Godstogselskaper som CargoNet, Green Cargo, LKAB Malmtrafik og Cargolink
 +
* Togeierselskapet [https://www.norsketog.no/om-oss Norske Tog]
 +
* Billettselskapet [https://om.entur.no/reisende/hva-gjor-entur/ Entur]
 +
* Verkstedselskapet [https://mantena.org/om-mantena_nn/#historia Mantena]
 +
* En rekke vedlikeholdsselskaper som Spordrift, Baneservice, NRC Group og Banedrift
 +
* Jernbanetilsynet
 +
* Jernbanemuseet
 +
* Banenor Eiendom

Revisjonen fra 23. mai 2021 kl. 13:24

NSB, Norges Statsbaner, tidligere norsk jernbaneselskap, etblert i 1883 for å bygge ut og drive jernbanevirksomheten i Norge. Selskapet hadde ansvar for person- og godstrafikken, anlegg og vedlikehold av linjene (skinnegang, broer og tunneler og driften og anleggelsen av stasjonene og signalsystemene. Selskapet hadde hovedkontor og administrasjon en rekke steder i Oslo på forskjellige tidspunkter.

I 1996 ble NSB delt i to, der særlovsselskapet NSB BA fikk ansvaret for trafikkgjennomføringen, mens Jernbaneverket overtok infrastruktur og trafikkstyring. Gradvis ble NSBs virksomhet ble skilt ut i en rekke datterselskaper (noen av dem delprivatiserte):

  • busstransport: Nettbuss AS (etablert 1996)
  • godstransport: CargoNet AS (etablert 2001) og Ekspressgods (etablert 2002, avviklet 2003)
  • vedlikehold: Mantena (etablert 2001) og MiTrans (etablert 1999, overført til Mantena i 2004)
  • eiendomsforvaltning: ROM Eiendom AS (etablert 2001)

NSB BA hadde fortsatt ansvar for persontrafikken.

I forbindelse med Jernbanereformen 2017 ble togdriften satt ut på anbud. Ansvar for togsettene ble skilt ut i selskapet Norske Tog og billettsalget ble skilt ut i Entur (begge etablert 16. juni 2016). Som en konklusjon på dette ble den gjenværende delen av det tidligere NSB i 2019 gitt det nye navnet Vy.

Historiskk

Over 20 selskaper utgjør nå norsk jernbane

Som følge av jernbanereformen fra 2015 består jernbanen i Norge i dag av:

  • Vy Gruppen (tidligere NSB)
  • Vy Vest (Bergensbanen)
  • Vy Gjøvikbanen
  • Flytoget
  • Bane Nor (tidligere Jernbaneverket)
  • Jernbanedirektoratet
  • Togselskapene Go-Ahead og SJ
  • Godstogselskaper som CargoNet, Green Cargo, LKAB Malmtrafik og Cargolink
  • Togeierselskapet Norske Tog
  • Billettselskapet Entur
  • Verkstedselskapet Mantena
  • En rekke vedlikeholdsselskaper som Spordrift, Baneservice, NRC Group og Banedrift
  • Jernbanetilsynet
  • Jernbanemuseet
  • Banenor Eiendom