DA-NO Linjen

DA-NO Linjen. Foto: Bård Kolltveit

DA-NO Linjen, passasjer/ferjerute mellom Oslo og Nord-Jylland i tidsrommet 1961 – 1990, og blir særlig assosiert med skipet Holger Danske og med brannkatastrofen på Scandinavian Star.

Ruten ble til etter initiativ fra skipsmekler og speditør Jens C. Hagen, som formidlet godstransport mellom Østlandet og kontinentet. I 1959 dannet han sammen med andre interessenter K/S Jens C. Hagen & Co., for et skip for føring av store trailere og annen rullende last - Ro-Ro (Roll on-Roll off) transport. Kostbar lasting og lossing kunne reduseres fra dager til timer ved at gods ble rullet horisontalt i stedet for å løftes vertikalt mellom skip og kai. Lange ventekøer på ferjerutene mellom Sverige, Danmark og Tyskland bekreftet behovet for slik direkte trailerrute. Samtidig skulle det nye skipet dra nytte av veksten i reiselivet ved å ta mange passasjerer.

Som endepunkt for ruten valgte Hagen Oslo og Århus, med anløp av Horten. Fordi DFDS bare hadde plass til et fåtall mindre kjøretøyer på sine skip, anså han seg ikke som en konkurrent.

Skipet ble døpt Holger Danske og kom i fart i februar 1961, med tre ukentlige seilinger hver vei. Det fikk kaiplass ved Palébrygga lengst inne i Bjørvika, med en terminalbygning som foruten administrasjon og billettkontor også inneholdt restaurant Fregatten.

I 28 år, fra 1961 til 1989, gikk Holger Danske i skytteltrafikk over Skagerrak. Økenavn, eller snarere kjælenavn som «Holder Kanskje» eller «Kommer Kanskje» forhindret ikke at skipet fikk ry for å opprettholde forbindelsen nesten uansett værforhold, med et trofast klientell både av pensjonister og trailersjåfører. I 1971 ble enda et skip, Terje Vigen, satt i fart. Det førte tysk flagg og var chartret for åtte år til DA-NO Linjen. Da DFDS i 1974 innstilte sin rute mellom Oslo og Nord-Jylland, overtok Holger Danske selskapets gamle rute til Frederikshavn, mens Terje Vigen fortsatt gikk til Århus. Men i 1975 sa tyskerne opp charteravtalen og etablerte sitt eget selskap, Aarhus-Oslo Linie, med Terje Vigen.

Den tyske konkurransen opphørte i 1978. Holger Danske fortsatte i sin rute mellom Oslo og Frederikshavn, også etter at den svenske Stena Line startet samme strekning i direkte opposisjon med den første Stena Saga, dobbelt så stor både i tonnasje og kapasitet. I 1983 åpnet DA-NO Linjen en rute mellom Fredrikstad og Frederikshavn, men denne ble nedlagt i 1985 etter at Stena Line startet en konkurrerende rute Moss-Frederikshavn-Göteborg.

Det var ingen hemmelighet at DA-NO Linjen slet økonomisk, og i 1988 ble selskapet slått konkurs. Boet ble overtatt av dansken Henrik Johansen som etter salget av Holger Danske fortsatte ruten, først med innleid tonnasje, men i april 1990 med Scandinavian Star, kontrollert av ham selv.

Natten til 7. april, bare en uke etter at skipet kom i fart, ble Scandinavian Star herjet av en brann som krevde 159 menneskeliv – den verste katastrofe i rutefarten mellom Norge og Danmark. Blant de 136 norske som mistet livet, var Jens C. Hagen og hans hustru. Brannen på Scandinavian Star satte en tragisk sluttstrek for et av de mest framsynte tiltak i skandinavisk ferjetrafikk.