DS «Kristianiafjord» (I)
Type: Passasjerskip.
Kjenningssignal: MJKH.
Byggeår: 1913.
Byggested: Cammell Laird & Co. Ltd., Birkenhead, Storbritannia.
Flaggstat: Norge.
Registerhavn: Kristiania/Oslo.
Lengde: 161,5 m (530 fot).
Bredde: 18,5 m (61,2 fot).
Tonnasje: 10 669 brutto registertonn (BRT).
Hovedmaskin: 2 x firetrinns ekspensjons dampmaskiner, Yarow Schlick Tweedys system.
Passasjerer: 1 190 fordelt på tre klasser.
Rederi: A/S Den norske Amerikalinje (NAL).
D/S «Kristianiafjord» var det første av to passasjerskip levert NAL i 1913 og satt inn i en nyopprettet linje mellom norske havnebyer, med utgangspunkt i hovedstaden, og New York. Fartøyet gikk tapt etter grunnstøting østgående ved Mistaken Point, Newfoundland, Canada 15. juli 1917.
Den norske Amerikalinje (etablert 1910) kontraherte fartøyet spesielt beregnet på den store norske utvandringen til Nord-Amerika. «Kristianiafjord» ankom hovedstaden første gang 25. mai 1913. Jomfruturen til New York gikk fra Langbryggen i Bjørvika 4. juni med kong Haakon og representanter fra Storting og regjering som fulgte med til Bergen. Linjen ble lagt opp med anløp av Kristiansand, Stavanger og Bergen på vestgående, etter hvert med anløp av Halifax i Canada før ankomst New York. På østgående med anløp i omvendt rekkefølge, tidvis med anløp Halifax. Skipets kaptein var Samuel Christian Hiortdahl.
Under første verdenskrig ble skipet iherdig jaktet på av den britiske marine på kontrabandekontroll. Kaptein Hiortdahls ble av britene ansett som en notorisk blokadebryter. Etter «Kristianiafjords» forlis i juli 1917 forlot kaptein Hiortdahl rederiet.
Søsterskip DS «Bergensfjord» (I).