Lorentzen & Co
Lorentzen & Co., skipsmeklerfirmaet Lorentzen & Co., som danner bakgrunnen for disponentfirmaet Lorentzens Rederi Co. og skipsselskapet Lorentzens Skibsaktieselskab, ble etablert i 1919, da brødrene James Stove Lorentzen og Axel Borgvald Lorentzen overtok E. Engelbrethsens Skibsmeglerforretning. To yngre brødre, Jørgen og Frithjov Hunter Lorentzen, ble partnere i 1920 og 1923. Fra trelastbefraktning i Nord- og Østersjøen, ble virksomheten utvidet til transport av bunkers til hvalfeltene i Antarktis, foruten finansieringsbistand ved rederietableringer, mot befraktningsmonopol.
Rederivirksomheten begynte i 1933, da Lorentzens Rederi Co. ble dannet for å overta disponeringen av motortankeren Bralanta, bygd i 1931 for Braathens Rederiaktieselskab, som Ludvig G. Braaathen etablerte i 1926. Samtidig overtok Lorentzen alle Braathens aksjer i selskapet, som nå fikk navnet Lorentzens Skibsaktieselskab. Bralanta ble omdøpt James Stove, etter den eldste av brødrene, som omkom ved en bilulykke i 1920, bare 27 år gammel. I 1939 besto flåten av tre motortankskip; alle gikk tapt under krigen.
I 1937 overtok Lorentzen & Co. disponeringen og etter hvert kontrollen over tungtransportrederiet Belships Co. Limited, som imidlertid fikk beholde sin egen identitet.
Gjenoppbyggingen etter krigen omfattet både tank- og tørrlasttonnasje, bl.a. ved innkjøp av flere Liberty-skip, som fra slutten av 1950- og inn i 1960-årene ble etterfulgt av rene bulkskip, kontrahert både for rederiet selv og for rederier med meklertilknytning. Etter krigen fikk samtlige Lorentzen-skip navn med Stove som etterledd. De fleste navn ble brukt flere ganger – hele fem skip bar navnet Arthur Stove.
I 1962 førte langvarige interne motsetninger til en endelig oppdeling av virksomheten. Firmaet Lorentzen & Co. ble oppløst, Frithjov Lorentzen og hans sønner J. Eirik Lorentzen og Fridtjof Lorentzen dannet meklerfirmaet F. H. Lorentzen & Sons og overtok Lorentzens Rederi Co. og Lorentzens Skibsaktieselskab, mens Jørgen Lorentzen, hans nevø James Stove Lorentzen og svigersønn Otto Grieg Tidemand dannet firmaet Lorentzen Chartering, overtok Belships og etablerte disponentfirmaet Stove Shipping.
Tank-, men fremfor alt bulkfart ble stadig mer dominerende i Lorentzens Skibsaktieselskap, ikke minst gjennom flere store bulkcarriere bygd på 1970- og 1980-tallet ved Nippon Kokan K. K., firmaets japanske verftsforbindelse.
I 1997 ble interessene igjen delt, hvor avdøde J. Eirik Lorentzens sønn Nicolai E. Lorentzen overtok selskapsnavnet Lorentzens Skibsaktieselskab, mens Fridtjof Lorentzen sr. og hans sønn Fridtjof Henrik Lorentzen dannet selskapet F H Lorentzen AS. Selskapet overtok en stor eierandel i rigg-, tidligere hvalfangst- og tankrederiet A/S Rosshavet, hvor J. Eirik Lorentzen ble styreformann og administrerende direktør i 1978. Ved hans bortgang i 1987 ble Fridtjof sr. medlem av styret, hvor han arbeidet målbevisst for en fusjon av riggselskapene Rosshavet og Nordic Offshore til Ross Offshore. Denne ble gjennomført i 1991, og ledet videre til en sammenslutning med Transocean Drilling til Transocean Offshore i 1996. Etter flere senere fusjoner framstår Transocean i dag som verdens ledende operatør av oljeboring til havs.
Rederivirksomheten ble avviklet i 2003 ved salget av bulkcarrierne Arthur Stove (V) og Magnus Stove (IV).
Reder- og meklerfirmaet hadde sine lokaler i Hieronymus Heyerdahls gate 1 fra 1936 til 2003, da F H Lorentzen & Sons flyttet til Kronprinsesse Märthas plass 1.
Rederflagget og skorsteinsmerket var en hvit L på en horisontalt delt bakgrunn, opprinnelig blått (øverst) og grønt, men etter krigen ble grønt erstattet med rødt. Skorsteinen var gul.
Kilde:
Bård Kolltveit: Skippere, Redere, Meglere. Lorentzens Skibsaktieselskab 1926-1976. (1977)
Bård Kolltveit: A Lorentzen Log. F H Lorentzen AS. (2003)