M/S "Oslo IX"
Type: Lokalrutebåt.
Kjenningssignal: LJEM.
Byggeår: 1936.
Byggested: K. Christensens & co., Moens Båtbyggeri, Risør.
Største lengde: 64,35 fot (19,61 m), opprinnelig 54,4 fot (16,61 m).
Største bredde: 15,5 fot (4,72 m).
Tonnasje: 49 brutto registertonn (BRT), opprinnelig 40,19 BRT.
Motor: Detroit Diesel 6-71 (2001).
Opprinnelig funksjon: Passasjertransport Oslo havn – Gressholmen.
Vernet: 2023.
Dagens formål: Lokaltrafikk til Dyna fyr, utleie.
Eier: Preco A/S
M/S Oslo IX er eneste gjenværende, flytende kulturminne med opprinnelig formål å frakte passasjerer mellom Oslo havn og Norges første internasjonale flyplass Gressholmen Sjøflyhavn. Fartøyet opererer fortsatt med passasjerbefordring i Oslo havnebasseng i sommermånedene, og har fast fortøyningsplass ved Rådhusbrygge 1 i Pipervika.
Oslo IX ble levert til lokalruterederiet Holm & Bøe (Oslofergene), Lindøya, basert på tegninger utført av deleier og båtbygger Axel Holm på Lindøya. Fartøyet gikk i fart som ekspedisjonsbåt i regi av Det Norske Luftfartselskab (DNL) med post, passasjerer og bagasje mellom Vippetangen og Gressholmen Sjøflyhavn til 1939, da mesteparten av flyaktiviteten ble flyttet til nyetablerte Fornebu flyplass i Bærum.
Oslo IX hadde kapasitet på 110 passasjerer og var rutens første båt med styrehus og lukket salong. Det var servering om bord og tollvisitasjon av flypassasjerer på reise til eller fra utlandet.
Etter avviklingen av rutetrafikken til Gressholmen, seilte fartøyet blant annet i en daglig postrute til Horten i 1940-1941. Senere under andre verdenskrig overtok okkupasjonsmakten Oslo IX og utrustet fartøyet som vaktbåt med mitraljøse på fordekket.
I etterkrigsårene seilte Oslo IX i rutetrafikken i indre Oslofjord. I 1970 ble fartøyet forlenget, men beholdt opprinnelig bredde og dybde. Fartøyet seilte i rutetrafikk frem til 2000 i regi av A/S Oslofergene og var nære på å gå til opphugging som sine søsterfartøy. I 2012 ble fartøyet solgt til Preco AS og satt i passasjerfart på Dyna fyr sammen med selskapets M/S Sjøbad II.