MS Bergensfjord (II)

Type: Passasjerskip.

Kjenningssignal: LAUR.

Byggeår: 1956.

Byggested: Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd., Wallsend-On-Tyne, Storbritannia.

Flaggstat: Norge.

Registerhavn: Bergen.

Lengde: 176,26 m (578,2 fot).

Bredde: 22 m (72,2 fot).

Tonnasje: 18 739 brutto registertonn (BRT).

Hovedmaskin: 2 x 8-syl Stork & Co. dieselmotorer.

Passasjerer: 878 fordelt på to klasser; Første- og Turistklasse, 420 på cruise.

Rederi: A/S Den norske Amerikalinje (NAL).


MS Bergensfjord skrogdimensjoner var lik rederiets MS Oslofjord (II), men med betydelig lenger overbygning og større passasjerkapasitet. Først og fremst beregnet på transatlantisk trafikk, dernest cruisefart i de rolige vintermånedene. Bergensfjord ble solgt til utlandet i mars 1971, etter kun 15 års tjeneste i NAL.


Bergensfjord ankom hjembyen Bergen første gang 15. mai 1956, dernest Oslo 17. mai. Jomfruturen gikk fra Oslo 30. mai med ankomst New York 8. juni. Skipet gikk deretter inn i den transatlantiske passasjertrafikken med rederiets Oslofjord og DS Stavangerfjord. Bergensfjord hadde langt høyere standard og luksus enn Oslofjord, blant annet med bad, dusj og/eller toalett i alle lugarer og luftkondisjonering gjennom hele skipet. Interiør og innredning fikk stor oppmerksom, ikke minst Turistklasse spisesal dekorert med Per Kroghs monumentale maleri «Drømmereisen». I tillegg var en rekke av Norges ledende billed- og brukskunstnere representert med sine verker ombord.

Skipet foretok sin første verdensomseiling, «Jorden rundt på 80 dager» i 1959, en av NALs cruiseklassikere. I løpet av1960-årene gjennomførte NAL stadig færre transatlantiske rundreiser og Bergensfjord opererte oftere i cruisemarkedet.


Malt i fargene til franske Compagnie Générale Transatlantique (CGT), omdøpt De Grasse, forlot tidligere Bergensfjord Oslo i oktober 1971. Januar 1974 ankom Singapore etter salg til sameiet Brusgaard Kiøsteruds Skibs-AS (40%) og Thoresen & Co. (60%). (Teigen-gruppen, Egersund største aksjonær). Omdøpt Rasa Sayang. Solgt i 1978, deretter flere eiere, blant annet omdøpt Golden Moon. Greske eiere 1980, gjendøpt Rasa Sayang.  Under ombygging i Perama, Hellas, i august oppsto brann i maskinrommet. Tauet ut av havnen, strandet og kantret ved Kynosoura. Senere hugget på stedet.