MS Blenheim (II)

Type: Passasjerskip.

Kjenningssignal: LFPL/LFNG.

Byggeår: 1951.

Byggested: John I. Thornycroft & Co., Southampton/Akers mek. Verksted, Oslo

Flaggstat: Norge.

Registerhavn: Oslo.

Lengde: 374,9 fot (114,3 m).

Bredde: 53 fot (16,2 m).

Tonnasje: 4 766 brutto registertonn (BRT).

Hovedmaskin: 1 x 8-syl. Aker-B & W dieselmotorer på om lag 4 600 IHK.

Passasjerer: 266 fordeling; Første-, Turistklasse og én klasse gruppeinnkvartering (kun menn).

Rederi: AS Ganger Rolf/Fred. Olsen & Co., Oslo.

Søsterskip: MS Braemar (I).


MS Blenheim (II) var et passasjerskip som fra 1951 seilte to ganger ukentlig i ruten Oslo-Kristiansand-Newcastle i den såkalte Englandsruten (tre ganger i sommerruten), i regi av oslorederiet Fred. Olsen & Co. Skipet var det første av to søsterskip levert rederiet etter andre verdenskrig. Etter en ødeleggende brann i Nordsjøen i 1968 ble skipet solgt til andre interesser.


Blenheim hadde et strømlinjeformet eksteriør, radikalt forskjellig fra førkrigstidens fartøy. Skipet var ett av to som erstattet krigstapte søsterskip i Englandsruten (også kalt Newcastleruten) fra slutten av 1930-årene. Blenheim ble bygget og utrustet ved to verft; skrog og overbygning i England, mens installering av motorer, utrustning og interiør ble utført ved Akers mek. Verksted i Oslo. Iøynefallende var skipets overbygg med et avrundet glassoverbygg akter på båtdekk, og en unik formet skorstein sammenbygget med signalmasten.


Innredningen, designet av arkitekt Arnstein Arneberg, var lys og moderne med dekorasjonsdetaljer og utsmykket med verk av etablerte norske bruks- og billedkunstnere. Skipet hadde tre lasterom, blant annet med kapasitet på 40 biler. Gruppeinnkvartering for 36 personer i lugarer fra 2 til 6 køyer lå lengst frem i forskipet, adskilt fra de to øvrige klasser og beregnet kun for menn.


På vei fra Newcastle den 21. mai 1968 ble Blenheim sterkt skadet av brann, ingen skadde. Sendt i opplag, senere samme år solgt til A/S Uglands Rederi, Grimstad. Ombygget til biltransport og døpt Cilaos. Solgt 1974 til Ocean Car Carriers Pte. Ltd., Singapore. Solgt til opphugging september 1981, ankom Gadani Beach, Pakistan i desember.