MS Brabant (III)

Type: Passasjerskip.

Kjenningssignal: LFQV/LCFF.

Byggeår: 1926.

Byggested: Akers mek. Verksted, Oslo.

Flaggstat: Norge.

Registerhavn: Oslo.

Lengde: 270,5 fot.

Bredde: 41,2 fot.

Tonnasje: 2 334,9 brutto registertonn (BRT).

Hovedmaskin: 2 x 6-syl Burmeister & Wain enkeltvirkende 4-takts dieselmotorer, Balzac-type.

Passasjerer: 100 fordelt på to klasser; Første- og tredjeklasse.

Rederi: AS Ganger Rolf/Fred. Olsen & Co., Oslo.


MS Brabant var det første motorpassasjerskipet levert til rederiet Fred. Olsen & Co., og betjente en gods- og passasjerskipsrute mellom Oslo og Antwerpen. Skipe ble beslaglagt av den tyske okkupasjonsmakten under andre verdenskrig, men kom relativt uskadet tilbake til eierne etter krigen. Brabant fortsatte i rederiets tjeneste frem til 1954, da hun ble solgt til utlandet.


Brabant var ved levering fra Akers mek. Verksted, Oslo, rederiets største gods- og passasjerskip. Eksteriørmessig fremsto skipet kompakt, mest iøynefallende var mangelen på den tradisjonelle skorsteinen. I stedet var to slanke eksosrør montert på hver side av en mast montert på båtdekket. Interiøret var derimot tradisjonell, uten impulser fra samtidens interiørdesign, men med romslige forbedringer fra rederiets tidligere skip. Brabant ble satt inn i den viktige ruten til Antwerpen, med direkte togforbindelse til Paris. I 1937 gjennomgikk Brabant en ombygging og fikk blant annet montert en tradisjonell motorskipsskorstein.


Høste 1939 ble skipet utleid til marinen og brukt som losjiskip for nøytralitetsvernet. 9. april 1940 befant skipet seg i Horten og ble raskt rekvirert av okkupasjonsmakten. Satt inn i transportoppdrag til Nord-Norge og til Danmark. Gjenfunnet i København fredssommeren 1945, rekvirert av allierte styrker og satt inn i fange- og troppetransport på norskekysten. Ombygget ved Akers mek. Verksted februar 1946, passasjerkapasitet endret til 80 personer fordelt på tre klasser. Satt inn i Antwerpenruten fra juli.

Solgt i 1954 til Sudan Navigation Co., Liberia, omdøpt Suakin. Solgt 1971 til Hussein Mohamed Fayer & Sons, Jedda, omdøpt Radwa. Opphugget Gadani Beach, Pakistan 1972.