MS Braemar (I)
Type: Passasjerskip.
Kjenningssignal: LAON.
Byggeår: 1953.
Byggested: John I. Thornycroft & Co., Southampton/Akers mek. Verksted, Oslo
Flaggstat: Norge.
Registerhavn: Oslo.
Lengde: 374,9 fot (114,3 m).
Bredde: 53 fot (16,2 m).
Tonnasje: 4 766 brutto registertonn (BRT).
Hovedmaskin: 1 x 8-syl. Aker-B & W dieselmotorer på om lag 4 600 IHK.
Passasjerer: 266 fordeling; Første- og Turistklasse og én klasse gruppeinnkvartering (kun menn).
Rederi: AS Ganger Rolf/Fred. Olsen & Co., Oslo.
Søsterskip: MS Blenheim (II).
MS Braemar (I) var et passasjerskip som fra 1953 seilte to ganger ukentlig i ruten Oslo-Kristiansand-Newcastle (tre ganger i sommerruten), i regi av oslorederiet Fred. Olsen & Co. Skipet var det andre av to søsterskip levert rederiet etter andre verdenskrig. Braemar seilte i Englandsruten frem til 1975, da hun ble solgt til utlandet.
Braemar hadde et strømlinjeformet eksteriør, radikalt forskjellig fra førkrigstidens fartøy. Skipet var ett av to som erstattet krigstapte søsterskip i Englandsruten (også kalt Newcastleruten) fra slutten av 1930-årene. Braemar ble bygget og utrustet ved to verft; skrog og overbygning i England, mens installering av motorer, utrustning og interiør ble utført ved Akers mek. Verksted i Oslo. Iøynefallende var skipets overbygg med et avrundet glassoverbygg akter på båtdekk, og en unik formet skorstein sammenbygget med signalmasten.
Innredningen, designet av arkitekt Arnstein Arneberg, var lys og moderne med dekorasjonsdetaljer og utsmykket med verk av etablerte norske bruks- og billedkunstnere. Skipet hadde tre lasterom, blant annet med kapasitet på 40 biler. Gruppeinnkvartering for 36 personer i lugarer fra 2 til 6 køyer lå lengst frem i forskipet, adskilt fra de to øvrige klasser og beregnet kun for menn.
I 1975 ble Braemar solgt til Peninsular Tourist Shipping Co. og omdøpt Philippine Tourist. Ombygget som flytende kasino, oppankret i Manilabukten 1976. Senere flyttet til Cebu, navn endret til Philippine Tourist I. Tilbake til Manila 1979 i opplag, solgt til opphugging 1980.