MS Bretagne (III)

Type: Gods- og passasjerskip.

Kjenningssignal: LJKY.

Byggeår: 1937.

Byggested: Akers mek. Verksted, Oslo.

Flaggstat: Norge.

Registerhavn: Oslo.

Lengde: 299,9 fot.

Bredde: 46,2 fot.

Tonnasje: 3 285 brutto registertonn (BRT).

Hovedmaskin: 1 x 9-syl Akers B & W enkeltvirkende 2-takts dieselmotorer, DM 950-VF-90.

Passasjerer: 150 fordelt på tre klasser; Første-, andre- og tredjeklasse.

Rederi: AS Ganger Rolf/Fred. Olsen & Co., Oslo.


MS Bretagne var et gods- og passasjerskip som seilte i ruten Oslo-Antwerpen for rederiet Fred. Olsen & Co. Bretagne ble beslaglagt av den tyske okkupasjonsmakten under andre verdenskrig, men kom uskadet tilbake til eierne etter krigen. I september 1958 ble Bretagne solgt til utlandet.


Bretagne var det første strømlinjeformede motorpassasjerskip levert til rederiet Fred. Olsen & Co., en forløper til rederiets neste generasjon passasjerskip. Med sin utoverhengende baugform, såkalt «soft-nose», ble det rederiets første passasjerskip dekorert med en gallionsfigur. Figuren, utført av kunstneren Emil Lie, ble støpt i bronse og henger i dag på hushjørnet i krysset Tollbugata/Strandgata i Oslo.  

Bretagne hadde stor lastekapasitet, blant annet et spesialavkjølt rom for fisketransport. Interiør og utsmykning var nøkternt og holdt i en typisk skandinavisk stil.

I samseiling med rederiets MS Brabant betjente Bretagne en ukentlig rute til Antwerpen, som i 1930-årene hadde betydelig vekst i både gods- og passasjertrafikk.


I oktober 1939 gikk Bretagne i opplag i Åsenfjord, Trøndelag, sammen med rederiets MS Black Prince og MS Black Watch. I juni 1940 ble Bretagne beslaglagt av okkupasjonsmakten og seilte gjennom resten av krigen i tysk tjeneste. «Gjenfunnet» i Arendal mai 1945 og satt inn i britisk troppetransport langs norskekysten, senere samme år overhalt ved Akers mek. Verksted. Fred. Olsen & Co. mistet en betydelig del av sin flåte under krigen. Som ett av få gjenværende passasjerskip gjenåpnet Bretagne den viktige ruten til Newcastle 4. august 1945, en «hurtigrute» uten anløp av Kristiansand. Etter at rederiet tok levering på nye passasjerskip i Englandsruten, seilte Bretagne igjen i Antwerpenruten fra 1953.  

Solgt i september 1958 til Hellenic Medeterranean Line, Pireus, Hellas. Omdøpt Massalia. Lagt i opplag april 1967, solgt til opphugging i mars 1974.