MS Oslofjord (II)

Type: Passasjerskip.

Kjenningssignal: LECK.

Byggeår: 1949.

Byggested: Nederlandsche Dok en Schepsbouw Maatschappij, Amsterdam, Nederland.

Flaggstat: Norge.

Registerhavn: Oslo.

Lengde: 175,9 m (577 fot).

Bredde: 22 m (72,2 fot).

Tonnasje: 16 844 brutto registertonn (BRT).

Hovedmaskin: 2 x 7-syl Stork & Co. dieselmotorer.

Passasjerer: 620 fordelt på to klasser; Første- og Turistklasse, 360 på cruise.

Rederi: A/S Den norske Amerikalinje (NAL).


MS Oslofjord var Den norske Amerikalinjes første nybygde passasjerskip etter andre verdenskrig. I tillegg til transatlantisk passasjerfart var Oslofjord planlagt for det amerikanske cruisemarkedet. Skipet gikk tapt under charter etter brann nord for Kanariøyene 20. juli 1970.


Oslofjord ankom Oslo første gang 13. november 1949, jomfrutur til New York gikk fra Utstikker I, Vippetangen, den 26. november. Skipets utforming var et radikalt brudd med rederiets tidligere passasjerskip, med strømlinjeformet skrog og overbygg, og kun én stor i stedet for to skorsteiner. Den strømlinjeformede profilen dannet grunnlaget for rederiets senere passasjerskip. Interiørmessig var skipet nøktern innredet, utsmykket med en blanding av kunstverk bevart fra gamle Oslofjord (I) og nyere verk.  


Fra overleveringen gikk skipet inn i den transatlantiske ruten sammen med rederiets DS Stavangerfjord, fra 1951 utvidet med anløp av København. Tidlig samme år utførte Oslofjord NALs første cruise til både Karibia og Middelhavet med utgangspunkt New York. Første halvdel av 1950-årene ga godt passasjerbelegg til Nord-Amerika, inntil kanadiske innstramninger i antallet innvandrere mot slutten av tiåret. Samtidig ble konkurranse fra flyene merkbart større, i 1958 reiste flere med fly enn skip over Atlanterhavet. I løpet av1960-årene gjennomførte NAL stadig færre transatlantiske rundreiser, Oslofjord overtok storparten av vinterseilingene over Atlanteren etter DS Stavangerfjord. Rederiets 3 passasjerskipskip ble oftere satt inn i et stadig mer kresent cruisemarked med Oslofjord som det klart eldste, utkonkurrert av de yngre MS Bergensfjord og MS Sagafjord.

Oslofjord gjennomgikk flere oppgraderinger gjennom årene, blant annet montering av stabilisatorer, oppgradering av lugarer, installasjon av luftkondisjonering og utvidet Promenadedekk. Under vedlikeholdsarbeid ved verftet Bethlehem Steel i New York 9. januar 1957, fikk flytedokken med Oslofjord slagside til den ene siden. Uhellet medførte ingen alvorlige skader på skip eller mannskap, men en verftsarbeider skal ha omkommet.


I 1969 ble Oslofjord chartret til italienske Costa Lines for tre år og omdøpt Fulvia. 19. juli 1970 inntraff en eksplosjon med påfølgende brann i maskinrommet, om lag 100 nautiske mil nord for Kanariøyene. Skipet ble forlatt, utbrent, kantret og sank under slep dagen etter.