MS Sagafjord
Type: Passasjerskip.
Kjenningssignal: LFSA.
Byggeår: 1965.
Byggested: Société des Forges & Chantiers de la Medeterranée, La Seyne, Toulon, Frankrike.
Flaggstat: Norge.
Registerhavn: Oslo.
Lengde: 189 m (620 fot).
Bredde: 24,9 m (81,7 fot).
Tonnasje: 24 002 brutto registertonn (BRT).
Hovedmaskin: 2 x 9-syl Sulzer dieselmotorer RND 68.
Passasjerer: 789 fordelt på to klasser; Første- og Turistklasse, 462 på cruise.
Rederi: Sameiet Den norske Amerikalinje AS (NAL) og AS Alliance (Leif Høegh & Co.), 60/40%.
Tilnærmet søsterskip: MS Vistafjord.
MS Sagafjord var det første passasjerskipet i Den norske Amerikalinje (NAL) primært bygget for cruisefart. Fartøyet oppnådde høy popularitet i cruisemarkedet og ble i en årrekke regnet blant verdens beste cruiseskip. Sagafjord ble med rederiets MS Vistafjord solgt til utenlandske eiere i mai 1983.
Sagafjord ankom Oslo første gang 24. september 1965 og la ut på jomfrutur til New York fra Utstikker I den 2. oktober. Skipets utforming hadde nært slektskap med rederiets to tidligere passasjerskip, men Sagafjord var både lenger og bredere. Skipet var luksuriøst innredet med store dekksområder, salonger og lugarer. Interiør og utsmykning var rettet mot et internasjonalt cruiseklientell, mens bruk av norske billed- og brukskunst var vesentlig dempet i forhold til tidligere NAL-skip.
Sagafjord overtok rederiets verdensomspennende cruiseprogram fra leveringsåret. Kun sporadisk gjennomførte skipet transatlantisk turer før 1971. 1970-årene ble et vanskelig tiår for NAL med sviktende belegg på flere cruise, et resultat av overkapasitet i markedet. Fra oktober 1976 til mars 1977 lå Sagafjord i opplag.
Sagafjord og Vistafjord ble i mai 1980 overført til KS Norwegian American Cruises AS (NAC), med 50/50 eierskapet NAL og Leif Høegh & Co. Senere samme år ble NALs andel overtatt av Høegh. Sagafjord ble ombygget og modernisert desember samme år, ny tonnasje 24 474 brt, passasjerkapasitet økt til 588.
Solgt sammen med Vistafjord i mai 1983 til britiske Trafalgar House Investment, eiere av Cunard Line. Chartret i 9 måneder fra juli 1996 til Transoceans Tours, Bremen, omdøpt Gripsholm. 23. oktober solgt til britiske Saga Shipping Co., Bahamas. Omdøpt Saga Rose våren 1997. Opphugget Jiangyin, Kina mai 2010.