Forskjell mellom versjoner av «Skabo Jernbanevognfabrik»

(Created page with "A/S, tidligere industribedrift med røtter i firmaet Schaboe & Luth i Drammen. I 1864 bygget Hans Skabo (1823–1903), en av innehaverne av firmaet, flere tømmervogner til Ko...")
 
 
(6 mellomliggende revisjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
A/S, tidligere industribedrift med røtter i firmaet Schaboe & Luth i Drammen. I 1864 bygget Hans Skabo (1823–1903), en av innehaverne av firmaet, flere tømmervogner til Kongsvingerbanen og ble slik den første som produserte jernbanevogner her i landet. Denne virksomheten ble i 1874 flyttet til Skøyen med adresse Bygdøyveien 8 (nå Skabos vei) og fikk navnet Skabo Jernbanevognfabrik; aksjeselskap fra 1899. Man produserte bl.a. gods- og personvogner, elektriske lokomotiver og sporvogner, en tid også busskarosserier, motorbåter, tilhengere, parkett m.m. Fabrikken samarbeidet tett med nabobedriftene [[NEBB]] og [[Thunes mek. Værksted]] og var i 1895 med å konstruere den første norskbygde elektriske sporvogn. Fabrikken ble i 1959 overtatt av NEBB.
+
'''Skabo Jernbanevognfabrik A/S''''','' tidligere industribedrift med opprinnelse i Drammen, etablert på [[Skøyen (strøk)|Skøyen]] fra 1874, ble i 1959 overtatt av NEBB.  
  
== Referanser i denne artikkelen ==
+
==== Historikk ====
 +
Skabo Jernbanevognfabrik A/S hadde røtter i firmaet Schaboe & Luth i Drammen. I 1864 bygget Hans Skabo (1823–1903), en av innehaverne av firmaet, flere tømmervogner til Kongsvingerbanen og ble slik den første som produserte jernbanevogner her i landet. Denne virksomheten ble i 1874 flyttet til Skøyen med adresse [[Bygdøyveien]] 8 (nå [[Skabos vei]]) og fikk navnet ''Skabo Jernbanevognfabrik''; aksjeselskap fra 1899. Man produserte blant annet gods- og personvogner, elektriske lokomotiver og sporvogner, en tid også busskarosserier, motorbåter, tilhengere, parkett m.m. Fabrikken samarbeidet tett med nabobedriftene [[NEBB]] og [[Thunes mek. Værksted]] og var i 1895 med på å konstruere den første norskbygde elektriske sporvogn. Fabrikken ble i 1959 overtatt av NEBB.
  
[[NEBB]], [[Thunes mek. Værksted]]
+
Rolf Wickstrøm (1912–41), som 10. september 1941 ble skutt av tyskerne på [[Oslo Østre Skytterlag|Oslo Østre Skytterlags]] bane sammen med Viggo Hansteen, var fra januar 1940 hovedtillitsmann på Skabo Jernbanevognfabrik.  
  
== Referanser til denne artikkelen ==
+
[[Kategori:Industri]]
 
+
[[Kategori:Jern- og metallindustri]]
[[Hoffsbyen]], [[NEBB]], [[Rolf Wickstrøms vei]], [[Skabos vei]], [[Skøyen dppage3]]
+
[[Kategori:Bydel Ullern]]
 +
[[Kategori:Andre verdenskrig 1940-1945]]

Nåværende revisjon fra 20. okt. 2019 kl. 10:39

Skabo Jernbanevognfabrik A/S, tidligere industribedrift med opprinnelse i Drammen, etablert på Skøyen fra 1874, ble i 1959 overtatt av NEBB.

Historikk

Skabo Jernbanevognfabrik A/S hadde røtter i firmaet Schaboe & Luth i Drammen. I 1864 bygget Hans Skabo (1823–1903), en av innehaverne av firmaet, flere tømmervogner til Kongsvingerbanen og ble slik den første som produserte jernbanevogner her i landet. Denne virksomheten ble i 1874 flyttet til Skøyen med adresse Bygdøyveien 8 (nå Skabos vei) og fikk navnet Skabo Jernbanevognfabrik; aksjeselskap fra 1899. Man produserte blant annet gods- og personvogner, elektriske lokomotiver og sporvogner, en tid også busskarosserier, motorbåter, tilhengere, parkett m.m. Fabrikken samarbeidet tett med nabobedriftene NEBB og Thunes mek. Værksted og var i 1895 med på å konstruere den første norskbygde elektriske sporvogn. Fabrikken ble i 1959 overtatt av NEBB.

Rolf Wickstrøm (1912–41), som 10. september 1941 ble skutt av tyskerne på Oslo Østre Skytterlags bane sammen med Viggo Hansteen, var fra januar 1940 hovedtillitsmann på Skabo Jernbanevognfabrik.