Forskjell mellom versjoner av «Nesoddbåtene»
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Nesoddbåtene''', | + | '''Nesoddbåtene''', fellesbetegnelse på båtforbindelsen til Nesodden. Det er en av de viktigste pendlerrutene til Oslo, og tusenvis av daglige arbeidsreisende fraktes fra Nesoddtangen til [[Aker Brygge]]. Overfarten tar bare 15 minutter med hurtigbåt, mens landeveien til sammenligning er 47 km. |
+ | |||
+ | ==== Historikk ==== | ||
+ | Rutebåtene til Nesodden kom i gang 1874 da A/S Bundefjord Dampskibsselskab ble stiftet, bl.a. med britiske interessenter. Selskapets første båt var D/S «Bundefjord», en hjuldamper anskaffet fra Storbritannia. Allerede i 1875 ble den avløst av en skruebåt som fikk samme navn. Selskapet utvidet og hadde anløp ved en lang rekke brygger på begge sider av [[Bunnefjorden]]. | ||
+ | |||
+ | 1892 startet et nytt selskap, Nesodden Dampskibsselskab, trafikk på Nesoddens vestside med D/S «Jona». Etter hvert ble trafikken utvidet med flere båter, bl.a. D/S «Kronprins Olav» fra 1908 (under den annen verdenskrig omdøpt til «Sjøstrand»), D/S «Spro» fra 1918, D/S «Fagerstrand» (1923), D/S «Nesodtangen» (1929) og D/S «Fjellstrand» (1935). Båtene anløp et stort antall brygger fra Nesoddtangen til Drøbak. 1942 ble Bundefjord Dampskibsselskab og Nesodden Dampskibsselskab slått sammen til Nesodden–Bundefjord Dampskipsselskap A/S. Dette selskapet hadde frem til 2009 fire båter i daglig fart mellom Aker Brygge og Nesodden («Bamse Brakar», «Dronningen», «Huldra» og «Smørbukk»). De to siste er fortsatt i bruk som reservebåter. Hurtigbåten «Prinsen» kjørte pendlerrute Aker Brygge–Vollen–Slemmestad samt hurtigsbåttrafikk mellom Aker Brygge og Nesodden. Den ble 2009 solgt til Dubai. | ||
+ | |||
+ | Fra 2009 ble trafikken til Nesodden drevet av selskapet Tide Sjø, som satte fem nye båter i drift på strekningen: «Kongen» (plass til 600 passasjerer), «Dronningen» (600), «Prinsen» (600), «Baronessen» (180) og «Baronen» (250). De to siste er hurtigbåter som også trafikkerer rutene til Vollen og Lysaker–Nesoddtangen. I 2012 skiftet selskapet navn til Norled, et selskap som eies av Norled Holding, som igjen er eid av Det Stavangerske Dampskibsselskab, noe som vises ved Stavangerskes rederiflagg og logo (selskapets skorsteiner var svarte med tre røde ringer). Selskapets trafikk drives på oppdrag fra Ruter A/S. | ||
+ | |||
+ | Se også [[Fjordbåtene]]. | ||
[[Kategori:Båt]] | [[Kategori:Båt]] |
Revisjonen fra 13. nov. 2019 kl. 10:36
Nesoddbåtene, fellesbetegnelse på båtforbindelsen til Nesodden. Det er en av de viktigste pendlerrutene til Oslo, og tusenvis av daglige arbeidsreisende fraktes fra Nesoddtangen til Aker Brygge. Overfarten tar bare 15 minutter med hurtigbåt, mens landeveien til sammenligning er 47 km.
Historikk
Rutebåtene til Nesodden kom i gang 1874 da A/S Bundefjord Dampskibsselskab ble stiftet, bl.a. med britiske interessenter. Selskapets første båt var D/S «Bundefjord», en hjuldamper anskaffet fra Storbritannia. Allerede i 1875 ble den avløst av en skruebåt som fikk samme navn. Selskapet utvidet og hadde anløp ved en lang rekke brygger på begge sider av Bunnefjorden.
1892 startet et nytt selskap, Nesodden Dampskibsselskab, trafikk på Nesoddens vestside med D/S «Jona». Etter hvert ble trafikken utvidet med flere båter, bl.a. D/S «Kronprins Olav» fra 1908 (under den annen verdenskrig omdøpt til «Sjøstrand»), D/S «Spro» fra 1918, D/S «Fagerstrand» (1923), D/S «Nesodtangen» (1929) og D/S «Fjellstrand» (1935). Båtene anløp et stort antall brygger fra Nesoddtangen til Drøbak. 1942 ble Bundefjord Dampskibsselskab og Nesodden Dampskibsselskab slått sammen til Nesodden–Bundefjord Dampskipsselskap A/S. Dette selskapet hadde frem til 2009 fire båter i daglig fart mellom Aker Brygge og Nesodden («Bamse Brakar», «Dronningen», «Huldra» og «Smørbukk»). De to siste er fortsatt i bruk som reservebåter. Hurtigbåten «Prinsen» kjørte pendlerrute Aker Brygge–Vollen–Slemmestad samt hurtigsbåttrafikk mellom Aker Brygge og Nesodden. Den ble 2009 solgt til Dubai.
Fra 2009 ble trafikken til Nesodden drevet av selskapet Tide Sjø, som satte fem nye båter i drift på strekningen: «Kongen» (plass til 600 passasjerer), «Dronningen» (600), «Prinsen» (600), «Baronessen» (180) og «Baronen» (250). De to siste er hurtigbåter som også trafikkerer rutene til Vollen og Lysaker–Nesoddtangen. I 2012 skiftet selskapet navn til Norled, et selskap som eies av Norled Holding, som igjen er eid av Det Stavangerske Dampskibsselskab, noe som vises ved Stavangerskes rederiflagg og logo (selskapets skorsteiner var svarte med tre røde ringer). Selskapets trafikk drives på oppdrag fra Ruter A/S.
Se også Fjordbåtene.