Forskjell mellom versjoner av «Sjursøykaiene»
(Created page with "Omfatter: 1. Nordre Sjursøykai, på nordsiden av Sjursøya. Byggingen av kaien skjedde etappevis i perioden 1939–64. Kaien er et av de viktigste havneavsnittene i Oslo for...") |
|||
(8 mellomliggende revisjoner av 3 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | + | '''Sjursøykaiene''', kaianlegg på [[Sjursøya]]. Det er tre kaier her; på vestsiden er [[Sjursøymoloen]]. | |
− | 1. Nordre Sjursøykai, på nordsiden av Sjursøya. Byggingen av kaien skjedde etappevis i perioden 1939–64. Kaien er et av de viktigste havneavsnittene i Oslo for ro/ro-trafikk og bulklast, bl.a. korn, fôrstoffer, gjødning, salt og sement. Ved ro/ro-anlegget i vest ble 1969 bygd en tungløftskran, populært kalt Stubbebryteren, som løfter 200 tonn. | + | 1. ''Nordre Sjursøykai'', på nordsiden av Sjursøya. Byggingen av kaien skjedde etappevis i perioden 1939–64. Kaien er et av de viktigste havneavsnittene i Oslo for ro/ro-trafikk og bulklast, bl.a. korn, fôrstoffer, gjødning, salt og sement. Ved ro/ro-anlegget i vest ble 1969 bygd en tungløftskran, populært kalt Stubbebryteren, som løfter 200 tonn. |
− | 2. Søndre Sjursøykai, på sørsiden av Sjursøya. Byggingen av kaia skjedde etappevis i perioden 1940–62. Området ble tidligere omtalt som Oljehavna, hvor Oslos forsyning av olje og oljeprodukter blir ilandført og lagret. Saneringen av deler av Oljehavna ble igangsatt i 2005 og ny containerterminal med landareal på 47 daa og 304 m kai ble tatt i bruk i 2008. | + | 2. ''Søndre Sjursøykai'', på sørsiden av Sjursøya. Byggingen av kaia skjedde etappevis i perioden 1940–62. Området ble tidligere omtalt som Oljehavna, hvor Oslos forsyning av olje og oljeprodukter blir ilandført og lagret. Saneringen av deler av Oljehavna ble igangsatt i 2005 og ny containerterminal med landareal på 47 daa og 304 m kai ble tatt i bruk i 2008. |
− | 3. Østre Sjursøykai, på østsiden av Sjursøya i Oljehavna. Bygd 1939. Bassenget mellom Østre Sjursøykai og Nordre | + | 3. ''Østre Sjursøykai'', på østsiden av Sjursøya i Oljehavna. Bygd 1939. [[Tankskipsutstikkeren]] er en kaiutstikker fra det østre hjørnet. Bassenget mellom Østre Sjursøykai og Nordre [[Bekkelagskaiene|Bekkelagskai]] ble gjenfylt i 2009. |
− | + | [[Kategori:Bydel Nordstrand]] | |
− | + | [[Category:Kaiene]] | |
− | [[ | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− |
Nåværende revisjon fra 5. apr. 2021 kl. 12:18
Sjursøykaiene, kaianlegg på Sjursøya. Det er tre kaier her; på vestsiden er Sjursøymoloen.
1. Nordre Sjursøykai, på nordsiden av Sjursøya. Byggingen av kaien skjedde etappevis i perioden 1939–64. Kaien er et av de viktigste havneavsnittene i Oslo for ro/ro-trafikk og bulklast, bl.a. korn, fôrstoffer, gjødning, salt og sement. Ved ro/ro-anlegget i vest ble 1969 bygd en tungløftskran, populært kalt Stubbebryteren, som løfter 200 tonn.
2. Søndre Sjursøykai, på sørsiden av Sjursøya. Byggingen av kaia skjedde etappevis i perioden 1940–62. Området ble tidligere omtalt som Oljehavna, hvor Oslos forsyning av olje og oljeprodukter blir ilandført og lagret. Saneringen av deler av Oljehavna ble igangsatt i 2005 og ny containerterminal med landareal på 47 daa og 304 m kai ble tatt i bruk i 2008.
3. Østre Sjursøykai, på østsiden av Sjursøya i Oljehavna. Bygd 1939. Tankskipsutstikkeren er en kaiutstikker fra det østre hjørnet. Bassenget mellom Østre Sjursøykai og Nordre Bekkelagskai ble gjenfylt i 2009.