Forskjell mellom versjoner av «Kantarellenhjemmets kapell/seremonirom»
| Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Kantarellenhjemmets kapell.jpg|miniatyr|632x632pk|Kantarellenhjemmets kapell/seremonirom med åpent alterskap. Foto 2025 Sylvi Baardseth Panjwani / Oslo Bymuseum]] | [[Fil:Kantarellenhjemmets kapell.jpg|miniatyr|632x632pk|Kantarellenhjemmets kapell/seremonirom med åpent alterskap. Foto 2025 Sylvi Baardseth Panjwani / Oslo Bymuseum]] | ||
| − | '''Kantarellenhjemmets kapell/seremonirom''' er i underetasjen i [[Kantarellen bo-og rehabiliteringssenter]] med utgang direkte på bakkeplan. Rommet har en form som understreker bruken av det både som et sted for gravferd, og et rom for andakter og gudstjenester. Sideveggene i teglstein buer utover slik at de 40 sitteplassene er nærmest innenfor en sirkel, mens alterpartiet er smalere og med rette vegger og et vindu fra gulv til tak på begge sider. På alteret er det et alterskap utført av kunstneren Petter Mohn som når det står åpent viser en tydelig Jesus-skikkelse med symbolet for Gud (Guds hånd) til venstre og Den hellige ånd (due) til høyre. | + | '''Kantarellenhjemmets kapell/seremonirom''' er i underetasjen i [[Kantarellen bo-og rehabiliteringssenter]] med utgang direkte på bakkeplan. Rommet har en form som understreker bruken av det både som et sted for gravferd, og et rom for andakter og gudstjenester. Sideveggene i teglstein buer utover slik at de 40 sitteplassene er nærmest innenfor en sirkel, mens alterpartiet er smalere og med rette vegger og et vindu fra gulv til tak på begge sider. På alteret er det et alterskap utført av kunstneren Petter Mohn som når det står åpent viser en tydelig Jesus-skikkelse med symbolet for Gud (Guds hånd) til venstre og Den hellige ånd (due) til høyre. Alterskapet er gitt av Hauketo/Prinsdal Diakonforening. |
Lukket er motivet et tre i sterke farger, noe som da gjør rommet egnet til livssynsnøytrale seremonier. Tekstilene i rommet, både på stolseter, alter og talerstol har en dyp fiolett farge. Et el-piano er plassert bak i rommet. | Lukket er motivet et tre i sterke farger, noe som da gjør rommet egnet til livssynsnøytrale seremonier. Tekstilene i rommet, både på stolseter, alter og talerstol har en dyp fiolett farge. Et el-piano er plassert bak i rommet. | ||
Nåværende revisjon fra 19. okt. 2025 kl. 16:32
Kantarellenhjemmets kapell/seremonirom er i underetasjen i Kantarellen bo-og rehabiliteringssenter med utgang direkte på bakkeplan. Rommet har en form som understreker bruken av det både som et sted for gravferd, og et rom for andakter og gudstjenester. Sideveggene i teglstein buer utover slik at de 40 sitteplassene er nærmest innenfor en sirkel, mens alterpartiet er smalere og med rette vegger og et vindu fra gulv til tak på begge sider. På alteret er det et alterskap utført av kunstneren Petter Mohn som når det står åpent viser en tydelig Jesus-skikkelse med symbolet for Gud (Guds hånd) til venstre og Den hellige ånd (due) til høyre. Alterskapet er gitt av Hauketo/Prinsdal Diakonforening.
Lukket er motivet et tre i sterke farger, noe som da gjør rommet egnet til livssynsnøytrale seremonier. Tekstilene i rommet, både på stolseter, alter og talerstol har en dyp fiolett farge. Et el-piano er plassert bak i rommet.
Også området i gangen utenfor kapellet finnes det kunst på to av veggene: et vevet teppe som viser tre stadier i menneskelivet (ukjent kunstner), og stort nonfigurativt bilde (PVA på lerret) med tittel "Tunesisk sommer" av Halvdan Ljøsne.
Ved behov brukt til syning av den døde er det innredet et lite rom der pårørende kan kjenne seg mer privat enn i det mer åpne kapellet.