Forskjell mellom versjoner av «Hausmanns bru»
Denne artikkelen omtaler et sted
Åpne i Oslo bykart (ikke kursiv) |
|||
| (Én mellomliggende revisjon av en annen bruker er ikke vist) | |||
| Linje 1: | Linje 1: | ||
| + | [[Fil:Hausmanns bru Oslo.jpg|miniatyr|600x600pk|Hausmanns bru fotografert i 2008. - Foto Mahlum / Public Domain]] | ||
'''Hausmanns bru,''' Sentrum, [[Sentrum (bydel)|bydel Sentrum]] og [[Gamle Oslo (bydel)|Gamle Oslo]], fører [[Hausmanns gate]] over [[Akerselva]] til krysset [[Nylandsveien]]/[[Lakkegata]]. Jernbuebroen ble bygd 1890–92, oppført av Christiania kommunale Veivesen ved ing. P. Schaaning og oppkalt etter legatstifteren, generalløytnant Fredrik Ferdinand Hausmann (1693–1757). Den ble utvidet til seks kjørefelt 1986; de gamle buekonstruksjonene ble kopiert og smijernsrekkverket fra den gamle broen ble beholdt etter ombyggingen. Broen er markert med et av [[Selskabet for Oslo Byes Vel|Oslo Byes Vels]] [[blå skilt]] ved gangveien under broen. | '''Hausmanns bru,''' Sentrum, [[Sentrum (bydel)|bydel Sentrum]] og [[Gamle Oslo (bydel)|Gamle Oslo]], fører [[Hausmanns gate]] over [[Akerselva]] til krysset [[Nylandsveien]]/[[Lakkegata]]. Jernbuebroen ble bygd 1890–92, oppført av Christiania kommunale Veivesen ved ing. P. Schaaning og oppkalt etter legatstifteren, generalløytnant Fredrik Ferdinand Hausmann (1693–1757). Den ble utvidet til seks kjørefelt 1986; de gamle buekonstruksjonene ble kopiert og smijernsrekkverket fra den gamle broen ble beholdt etter ombyggingen. Broen er markert med et av [[Selskabet for Oslo Byes Vel|Oslo Byes Vels]] [[blå skilt]] ved gangveien under broen. | ||
[[Kategori:Bydel Sentrum]] | [[Kategori:Bydel Sentrum]] | ||
Nåværende revisjon fra 6. nov. 2025 kl. 20:30
Hausmanns bru, Sentrum, bydel Sentrum og Gamle Oslo, fører Hausmanns gate over Akerselva til krysset Nylandsveien/Lakkegata. Jernbuebroen ble bygd 1890–92, oppført av Christiania kommunale Veivesen ved ing. P. Schaaning og oppkalt etter legatstifteren, generalløytnant Fredrik Ferdinand Hausmann (1693–1757). Den ble utvidet til seks kjørefelt 1986; de gamle buekonstruksjonene ble kopiert og smijernsrekkverket fra den gamle broen ble beholdt etter ombyggingen. Broen er markert med et av Oslo Byes Vels blå skilt ved gangveien under broen.