Forskjell mellom versjoner av «Brødrene Hals’ Konsertsal»

 
(Én mellomliggende revisjon av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
'''Brødrene Hals’ Konsertsa'''l, konsertlokale 1880–1930 i [[Stortingsgata]] 26 der Brødrene Hals’ Pianofabrik lå, nå Hotel [[Continental|Hotel Continental]]. De to brødrene Karl (1822–1898) og Petter Hals (1823–1871) hadde startet fabrikken i 1840-årene og drev senere også musikkforlag. Et av [[Selskabet for Oslo Byes Vel|Oslo Byes Vels]] [[blå skilt]] er satt opp til minne om Brødrene Hals’ Pianofabrik på hjørnet av [[Stortingsgata]] og [[Olav V’s gate|Olav V's gate]], over inngangen til [[Narvesen|Narvesen-butikken]] her.   
+
'''Brødrene Hals’ Konsertsa'''l, konsertlokale 1880–1930 i [[Stortingsgata]] 26 der Brødrene Hals’ Pianofabrik lå, nå [[Continental|Hotel Continental]]. De to brødrene Karl (1822–1898) og Petter Hals (1823–1871) hadde startet fabrikken i 1840-årene og drev senere også musikkforlag. Et av [[Selskabet for Oslo Byes Vel|Oslo Byes Vels]] [[blå skilt]] til minne om Brødrene Hals’ Pianofabrik er satt opp på hjørnet av [[Stortingsgata]] og [[Olav V’s gate]], over inngangen til [[Narvesen|Narvesen-butikken]].   
  
 
==== Historikk ====
 
==== Historikk ====
Brødrene Hals᾿ Konsertsal ble innviet 23. oktober 1880 og hadde drøyt 400 sitteplasser. Salen var dekorert av dekorasjonsmaler Wilhelm Krogh og langs sideveggene var det byster av norske komponister. Åpningen var en gallakonsert med et orkester på 40 musikere og medvirkning av en rekke norske komponister. Ole Olsen dirigerte blant annet sitt verk «Åsgårdsreien» og Johan Svendsen sin norske rapsodi nr. 4, som er tilegnet Karl Hals.   
+
Brødrene Hals᾿ Konsertsal ble innviet 23. oktober 1880 og hadde drøyt 400 sitteplasser. Salen var dekorert av dekorasjonsmaler Wilhelm Krogh og langs sideveggene var det byster av norske komponister. Åpningen var en gallakonsert med et orkester på 40 musikere og musikk av en rekke norske komponister. Ole Olsen dirigerte sitt verk «Åsgårdsreien» og Johan Svendsen sin norske rapsodi nr. 4, som er tilegnet Karl Hals.   
  
Salen ble også brukt som foredragssal. Norsk Komponistforening hadde sitt stiftelsesmøte her 24. oktober 1917. Victor Bernau tok over Bokken Lassons [[Chat Noir]] på Tivoli og drev videre som revyteater her 1919–1927 under navnet [[Chat Noir|Chat Noir Teater]]. Deretter drev Agnes Mowinckel 1927–1928 sin teaterscene [[Balkongen]], et eksperimentelt motstykke til det tradisjonelle borgerlige teatret. Det privateide Kringkastingselskapet A/S hadde studio og kontrollrom i bygningen fra 1925. Bygningen ble revet i 1930.  
+
Salen ble også brukt som foredragssal. Norsk Komponistforening hadde sitt stiftelsesmøte her 24. oktober 1917. [[Chat Noir]] holdt til her 1919–1927 etter at Victor Bernau hadde tatt over Bokken Lassons opprinnelige kabaret på Tivoli og ført den videre som revyscenen Chat Noir Teater. Deretter drev Agnes Mowinckel 1927–1928 sitt teater [[Balkongen]], et eksperimentelt motstykke til det tradisjonelle borgerlige teateret. Det privateide Kringkastingselskapet A/S hadde fra 1925 studio og kontrollrom i bygningen. Bygningen ble revet i 1930.  
 
[[Kategori:Konserthus]]
 
[[Kategori:Konserthus]]
 
[[Kategori:Blå skilt]]
 
[[Kategori:Blå skilt]]

Nåværende revisjon fra 28. sep. 2020 kl. 11:13

Brødrene Hals’ Konsertsal, konsertlokale 1880–1930 i Stortingsgata 26 der Brødrene Hals’ Pianofabrik lå, nå Hotel Continental. De to brødrene Karl (1822–1898) og Petter Hals (1823–1871) hadde startet fabrikken i 1840-årene og drev senere også musikkforlag. Et av Oslo Byes Vels blå skilt til minne om Brødrene Hals’ Pianofabrik er satt opp på hjørnet av Stortingsgata og Olav V’s gate, over inngangen til Narvesen-butikken.

Historikk

Brødrene Hals᾿ Konsertsal ble innviet 23. oktober 1880 og hadde drøyt 400 sitteplasser. Salen var dekorert av dekorasjonsmaler Wilhelm Krogh og langs sideveggene var det byster av norske komponister. Åpningen var en gallakonsert med et orkester på 40 musikere og musikk av en rekke norske komponister. Ole Olsen dirigerte sitt verk «Åsgårdsreien» og Johan Svendsen sin norske rapsodi nr. 4, som er tilegnet Karl Hals.

Salen ble også brukt som foredragssal. Norsk Komponistforening hadde sitt stiftelsesmøte her 24. oktober 1917. Chat Noir holdt til her 1919–1927 etter at Victor Bernau hadde tatt over Bokken Lassons opprinnelige kabaret på Tivoli og ført den videre som revyscenen Chat Noir Teater. Deretter drev Agnes Mowinckel 1927–1928 sitt teater Balkongen, et eksperimentelt motstykke til det tradisjonelle borgerlige teateret. Det privateide Kringkastingselskapet A/S hadde fra 1925 studio og kontrollrom i bygningen. Bygningen ble revet i 1930.