Forskjell mellom versjoner av «Holmlia stasjon»
(oppslagsord og lenke) |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Holmlia stasjon,''' holdeplass på [[Østfoldbanen]] ved km 10,20. Den ble opprettet i 1932 ved km 10,40. Holdeplassen ble flyttet i 1982. Postmodernistisk plattformhus med åttekantet betongtårn med spisst tak og overdekket trapp ned til perrongen og leskur med metalltekket saltak (ark. NSB Arkitektkontor v/ Arne Henriksen). Prosjektet ble tildelt arkitekturprisen Houens fonds diplom i 1988. Stasjonen rehabilitert 2010. Holmlia hadde billettsalg 1990–92 ved NSB og 1992–95 ved en kommisjonær. | '''Holmlia stasjon,''' holdeplass på [[Østfoldbanen]] ved km 10,20. Den ble opprettet i 1932 ved km 10,40. Holdeplassen ble flyttet i 1982. Postmodernistisk plattformhus med åttekantet betongtårn med spisst tak og overdekket trapp ned til perrongen og leskur med metalltekket saltak (ark. NSB Arkitektkontor v/ Arne Henriksen). Prosjektet ble tildelt arkitekturprisen Houens fonds diplom i 1988. Stasjonen rehabilitert 2010. Holmlia hadde billettsalg 1990–92 ved NSB og 1992–95 ved en kommisjonær. | ||
− | Navnet. Ved opprettelsen i 1932 hadde stasjonen navnet Holm. Allerede i åpningsåret ble navnet endret til Holmlia for å unngå sammenblanding med stasjonen Holm på Vestfoldbanen. Holmlia ble til ved en sammenslåing av gårdsnavnet Holm og navnet på husmannsplassen Lia som lå like ved stasjonen. | + | ''Navnet.'' |
+ | |||
+ | Ved opprettelsen i 1932 hadde stasjonen navnet ''Holm''. Allerede i åpningsåret ble navnet endret til Holmlia for å unngå sammenblanding med stasjonen Holm på Vestfoldbanen. Holmlia ble til ved en sammenslåing av gårdsnavnet ''Holm'' og navnet på husmannsplassen ''Lia'' som lå like ved stasjonen. | ||
+ | [[Kategori:Stasjoner]] | ||
+ | [[Kategori:Jernbane]] |
Revisjonen fra 24. jul. 2018 kl. 10:47
Holmlia stasjon, holdeplass på Østfoldbanen ved km 10,20. Den ble opprettet i 1932 ved km 10,40. Holdeplassen ble flyttet i 1982. Postmodernistisk plattformhus med åttekantet betongtårn med spisst tak og overdekket trapp ned til perrongen og leskur med metalltekket saltak (ark. NSB Arkitektkontor v/ Arne Henriksen). Prosjektet ble tildelt arkitekturprisen Houens fonds diplom i 1988. Stasjonen rehabilitert 2010. Holmlia hadde billettsalg 1990–92 ved NSB og 1992–95 ved en kommisjonær.
Navnet.
Ved opprettelsen i 1932 hadde stasjonen navnet Holm. Allerede i åpningsåret ble navnet endret til Holmlia for å unngå sammenblanding med stasjonen Holm på Vestfoldbanen. Holmlia ble til ved en sammenslåing av gårdsnavnet Holm og navnet på husmannsplassen Lia som lå like ved stasjonen.