Forskjell mellom versjoner av «Sjursøykaiene»
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | Sjursøykaiene, kaianlegg på [[Sjursøya]]. Det er tre kaier her: | + | '''Sjursøykaiene''', kaianlegg på [[Sjursøya]]. Det er tre kaier her: |
1. ''Nordre Sjursøykai'', på nordsiden av Sjursøya. Byggingen av kaien skjedde etappevis i perioden 1939–64. Kaien er et av de viktigste havneavsnittene i Oslo for ro/ro-trafikk og bulklast, bl.a. korn, fôrstoffer, gjødning, salt og sement. Ved ro/ro-anlegget i vest ble 1969 bygd en tungløftskran, populært kalt Stubbebryteren, som løfter 200 tonn. | 1. ''Nordre Sjursøykai'', på nordsiden av Sjursøya. Byggingen av kaien skjedde etappevis i perioden 1939–64. Kaien er et av de viktigste havneavsnittene i Oslo for ro/ro-trafikk og bulklast, bl.a. korn, fôrstoffer, gjødning, salt og sement. Ved ro/ro-anlegget i vest ble 1969 bygd en tungløftskran, populært kalt Stubbebryteren, som løfter 200 tonn. |
Revisjonen fra 4. mai 2018 kl. 13:40
Sjursøykaiene, kaianlegg på Sjursøya. Det er tre kaier her:
1. Nordre Sjursøykai, på nordsiden av Sjursøya. Byggingen av kaien skjedde etappevis i perioden 1939–64. Kaien er et av de viktigste havneavsnittene i Oslo for ro/ro-trafikk og bulklast, bl.a. korn, fôrstoffer, gjødning, salt og sement. Ved ro/ro-anlegget i vest ble 1969 bygd en tungløftskran, populært kalt Stubbebryteren, som løfter 200 tonn.
2. Søndre Sjursøykai, på sørsiden av Sjursøya. Byggingen av kaia skjedde etappevis i perioden 1940–62. Området ble tidligere omtalt som Oljehavna, hvor Oslos forsyning av olje og oljeprodukter blir ilandført og lagret. Saneringen av deler av Oljehavna ble igangsatt i 2005 og ny containerterminal med landareal på 47 daa og 304 m kai ble tatt i bruk i 2008.
3. Østre Sjursøykai, på østsiden av Sjursøya i Oljehavna. Bygd 1939. Bassenget mellom Østre Sjursøykai og Nordre Bekkelagskai ble gjenfylt i 2009.