Forskjell mellom versjoner av «Ole Brumms vei»
Linje 5: | Linje 5: | ||
'''2–44.''' Seks lamellblokker som tilhører ''Haugenstua borettslag.'' | '''2–44.''' Seks lamellblokker som tilhører ''Haugenstua borettslag.'' | ||
− | '''17.''' En tidligere grindvokterbolig, opprinnelig en arbeidsbrakke oppført i forbindelse med bygging av [[Hovedbanen]] 1851–54. | + | '''17.''' En tidligere grindvokterbolig, opprinnelig en arbeidsbrakke oppført i forbindelse med bygging av [[Hovedbanen]] 1851–54, den lå da nærmere [[Haugenstua stasjon]]. Veien og jernbanen krysset den gang i plan, og det ble nødvendig å stenge veien med grinder når toget kom. Stua ble derfor flyttet hit, en grindvokterske som bodde her med familien sin, hadde som oppgave å passe på at grindene var lukket når toget passerte. Idet det kjørte forbi, kastet lokomotivføreren post ut av vinduet, og det var da ungenes oppgave å går rundt på gårdene med posten. I forbindelse med anleggelsen av dobbeltspor mellom Kristiania og Lillestrøm i 1903, ble veien lagt under sporene, og med planfri kryssing ble falt behovet for grindvoktersen og hennes tjenester bort. Stua er markert med et av [[Selskabet for Oslo Byes Vel|Oslo Byes Vels]] [[blå skilt]]. |
== Referanser i denne artikkelen == | == Referanser i denne artikkelen == | ||
Linje 14: | Linje 14: | ||
[[Kategori:Jernbane]] | [[Kategori:Jernbane]] | ||
[[Kategori:Blå skilt]] | [[Kategori:Blå skilt]] | ||
+ | [[Kategori:Borettslag]] |
Revisjonen fra 11. mai 2018 kl. 17:01
Ole Brumms vei, Haugenstua, bydel Stovner, blindvei sørøstover fra Garver Ytteborgs vei. Navn 1968 etter teddybjørnen Ole Brumm fra A. A. Milnes barnebøker.
Bygninger m.m.:
2–44. Seks lamellblokker som tilhører Haugenstua borettslag.
17. En tidligere grindvokterbolig, opprinnelig en arbeidsbrakke oppført i forbindelse med bygging av Hovedbanen 1851–54, den lå da nærmere Haugenstua stasjon. Veien og jernbanen krysset den gang i plan, og det ble nødvendig å stenge veien med grinder når toget kom. Stua ble derfor flyttet hit, en grindvokterske som bodde her med familien sin, hadde som oppgave å passe på at grindene var lukket når toget passerte. Idet det kjørte forbi, kastet lokomotivføreren post ut av vinduet, og det var da ungenes oppgave å går rundt på gårdene med posten. I forbindelse med anleggelsen av dobbeltspor mellom Kristiania og Lillestrøm i 1903, ble veien lagt under sporene, og med planfri kryssing ble falt behovet for grindvoktersen og hennes tjenester bort. Stua er markert med et av Oslo Byes Vels blå skilt.