Forskjell mellom versjoner av «Voksenlia stasjon»

Linje 1: Linje 1:
'''Voksenlia stasjon''', stasjon på [[Holmenkollbanen]], 330,5 moh, opprinnelig ''Lia stasjon'', anlagt i forbindelse med banens forlengelse til [[Frognerseteren]] 1916. Stasjonsbygning i nasjonal nybarokk (ark. Erik Glosimodt), den hadde venterom med gods- og postekspedisjon (poståpneri fra 1924) i første etasje og betjentleilighet i annen etasje. Ved siden av stasjonsbygningen var det en privetbygning, nå revet. Etter at Holmenkollbanens godsvirksomhet falt bort, fortsatte stasjonen som postkontor til 1997.
+
'''Voksenlia stasjon''', stasjon på [[Holmenkollbanen]], 330,5 moh, opprinnelig ''Lia stasjon'', anlagt i forbindelse med banens forlengelse fra [[Besserud stasjon|Besserud]] til [[Frognerseteren]] 1916. Stasjonsbygning i nasjonal nybarokk (ark. Erik Glosimodt), den hadde venterom med gods- og postekspedisjon (poståpneri fra 1924) i første etasje og betjentleilighet i annen etasje. Ved siden av stasjonsbygningen var det en privetbygning, nå revet. Etter at Holmenkollbanens godsvirksomhet falt bort, fortsatte stasjonen som postkontor til 1997.
 
[[Kategori:Stasjoner]]
 
[[Kategori:Stasjoner]]
 
[[Kategori:Stasjonsbygninger]]
 
[[Kategori:Stasjonsbygninger]]
 
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]
 
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]
 +
[[Kategori:Bydel Vestre Aker]]

Revisjonen fra 19. okt. 2018 kl. 13:50

Voksenlia stasjon, stasjon på Holmenkollbanen, 330,5 moh, opprinnelig Lia stasjon, anlagt i forbindelse med banens forlengelse fra Besserud til Frognerseteren 1916. Stasjonsbygning i nasjonal nybarokk (ark. Erik Glosimodt), den hadde venterom med gods- og postekspedisjon (poståpneri fra 1924) i første etasje og betjentleilighet i annen etasje. Ved siden av stasjonsbygningen var det en privetbygning, nå revet. Etter at Holmenkollbanens godsvirksomhet falt bort, fortsatte stasjonen som postkontor til 1997.