Forskjell mellom versjoner av «Den norske Amerikalinje A/S»

Linje 1: Linje 1:
'''Norske Amerikalinje, Den''', '''A/S''', fork. ''NAL'', tidligere rederi stiftet i 1910 etter aksjetegning i Norge og USA. Rederiet flyttet i 1919 inn i egen nybygd gård ved [[Jernbanetorget]], en nybarokk rederibygning, oppført 1916–19 (ark. Andreas Bjercke og Georg Eliassen).  Gården ble i 1970-årene solgt til [[Norske Creditbank|Den norske Creditbank]], og rederiet hadde senere kontorer på [[Fridtjof Nansens plass]].
+
'''Norske Amerikalinje, Den''', '''A/S''', fork. ''NAL'', tidligere rederi stiftet i 1910 etter aksjetegning i Norge og USA. Rederiet flyttet i 1919 inn i egen nybygd gård ved [[Jernbanetorget]], en nybarokk rederibygning, oppført 1916–19 (ark. Andreas Bjercke og Georg Eliassen).  Gården ble i 1970-årene solgt til [[Norske Creditbank|Den norske Creditbank]], og rederiet hadde senere kontorer på [[Fridtjof Nansens plass]]. Rederidbygningen ved Jernbanetorget er nå ombygd til hotellet ''Amerikalinjen''.
  
 
Amerikalinjen startet sin virksomhet i 1913 med transatlantisk passasjer- og godstrafikk med «S/S Kristianiafjord» (forliste i 1917). Senere samme år fulgte «S/S Bergensfjord» (solgt i 1946) og i 1918 «S/S Stavangerfjord» (solgt til opphugging i 1963). «M/S Oslofjord» fra 1937 ble minesprengt i 1940. Etter den annen verdenskrig ble flåten fornyet med en ny «M/S Oslofjord» (1949, forlist i 1970) og en ny «M/S Bergensfjord» (1956, solgt i 1971). Rederiets passasjerskip gikk i fast rute mellom Oslo og New York frem til 1973, og var i mange år en viktig forbindelseslinje mellom Norge og «det norske Amerika». Amerikabåtens juleanløp i Oslo var alltid imøtesett med forventning; når båten – fullt opplyst og med juletre i masten – la til ved [[Utstikker I]], ble den tatt imot av en stor folkemengde med musikkorps i spissen.
 
Amerikalinjen startet sin virksomhet i 1913 med transatlantisk passasjer- og godstrafikk med «S/S Kristianiafjord» (forliste i 1917). Senere samme år fulgte «S/S Bergensfjord» (solgt i 1946) og i 1918 «S/S Stavangerfjord» (solgt til opphugging i 1963). «M/S Oslofjord» fra 1937 ble minesprengt i 1940. Etter den annen verdenskrig ble flåten fornyet med en ny «M/S Oslofjord» (1949, forlist i 1970) og en ny «M/S Bergensfjord» (1956, solgt i 1971). Rederiets passasjerskip gikk i fast rute mellom Oslo og New York frem til 1973, og var i mange år en viktig forbindelseslinje mellom Norge og «det norske Amerika». Amerikabåtens juleanløp i Oslo var alltid imøtesett med forventning; når båten – fullt opplyst og med juletre i masten – la til ved [[Utstikker I]], ble den tatt imot av en stor folkemengde med musikkorps i spissen.
  
Fra 1950-årene tok NAL opp cruisefart om vinteren, først med de vanlige passasjerskipene, fra 1960-årene også med to spesialbygde cruiseskip, «M/S Sagafjord» (1965) og «M/S Vistafjord» (1973). Rederiet trakk seg ut av cruisevirksomheten i 1981. Etter dette var NAL særlig aktiv innen sjøtransport av biler. Overtatt av ''Wilh. Wilhelmsen'' i 1995 og slått sammen med ''Wilhelmsen Lines''.
+
Fra 1950-årene tok NAL opp cruisefart om vinteren, først med de vanlige passasjerskipene, fra 1960-årene også med to spesialbygde cruiseskip, «M/S Sagafjord» (1965) og «M/S Vistafjord» (1973). Rederiet trakk seg ut av cruisevirksomheten i 1981. Etter dette var NAL særlig aktiv innen sjøtransport av biler. Rederiet ble overtatt av ''Wilh. Wilhelmsen'' i 1995 og slått sammen med ''Wilhelmsen Lines''.
  
 
[[Kategori:Rederier]]
 
[[Kategori:Rederier]]

Revisjonen fra 17. jun. 2019 kl. 13:51

Norske Amerikalinje, Den, A/S, fork. NAL, tidligere rederi stiftet i 1910 etter aksjetegning i Norge og USA. Rederiet flyttet i 1919 inn i egen nybygd gård ved Jernbanetorget, en nybarokk rederibygning, oppført 1916–19 (ark. Andreas Bjercke og Georg Eliassen). Gården ble i 1970-årene solgt til Den norske Creditbank, og rederiet hadde senere kontorer på Fridtjof Nansens plass. Rederidbygningen ved Jernbanetorget er nå ombygd til hotellet Amerikalinjen.

Amerikalinjen startet sin virksomhet i 1913 med transatlantisk passasjer- og godstrafikk med «S/S Kristianiafjord» (forliste i 1917). Senere samme år fulgte «S/S Bergensfjord» (solgt i 1946) og i 1918 «S/S Stavangerfjord» (solgt til opphugging i 1963). «M/S Oslofjord» fra 1937 ble minesprengt i 1940. Etter den annen verdenskrig ble flåten fornyet med en ny «M/S Oslofjord» (1949, forlist i 1970) og en ny «M/S Bergensfjord» (1956, solgt i 1971). Rederiets passasjerskip gikk i fast rute mellom Oslo og New York frem til 1973, og var i mange år en viktig forbindelseslinje mellom Norge og «det norske Amerika». Amerikabåtens juleanløp i Oslo var alltid imøtesett med forventning; når båten – fullt opplyst og med juletre i masten – la til ved Utstikker I, ble den tatt imot av en stor folkemengde med musikkorps i spissen.

Fra 1950-årene tok NAL opp cruisefart om vinteren, først med de vanlige passasjerskipene, fra 1960-årene også med to spesialbygde cruiseskip, «M/S Sagafjord» (1965) og «M/S Vistafjord» (1973). Rederiet trakk seg ut av cruisevirksomheten i 1981. Etter dette var NAL særlig aktiv innen sjøtransport av biler. Rederiet ble overtatt av Wilh. Wilhelmsen i 1995 og slått sammen med Wilhelmsen Lines.