Forskjell mellom versjoner av «Den norske Amerikalinje A/S»
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Norske Amerikalinje, Den''', '''A/S''', fork. ''NAL'', tidligere rederi stiftet i 1910 etter aksjetegning i Norge og USA. Rederiet flyttet i 1919 inn i egen nybygd gård ved [[Jernbanetorget]], en nybarokk rederibygning, oppført 1916–19 (ark. Andreas Bjercke og Georg Eliassen). Gården ble i 1970-årene solgt til [[Norske Creditbank|Den norske Creditbank]], og rederiet hadde senere kontorer på [[Fridtjof Nansens plass]]. Rederidbygningen ved Jernbanetorget er nå ombygd til hotellet ''Amerikalinjen''. | + | '''Norske Amerikalinje, Den''', '''A/S''', fork. ''NAL'', tidligere rederi stiftet i 1910 etter aksjetegning i Norge og USA. Rederiet flyttet i 1919 inn i egen nybygd gård ved [[Jernbanetorget]], en nybarokk rederibygning, oppført 1916–19 (ark. Andreas Bjercke og Georg Eliassen). Gården ble i 1970-årene solgt til [[Norske Creditbank|Den norske Creditbank]], og rederiet hadde senere kontorer på [[Fridtjof Nansens plass]]. Rederidbygningen ved Jernbanetorget er nå ombygd til hotellet ''Amerikalinjen''. Rederiflagget var et splittflagg med røde striper oppe og nede og i et hvitt felt i midten stod NAL i blått. Skipenes skorsteiner var gule med norske, nasjonale bånd rundt. De fleste av rederiets skip hadde navn som sluttet på fjord: «Oslofjord», «Stavangerfjord», «Bergensfjord» osv. |
Amerikalinjen startet sin virksomhet i 1913 med transatlantisk passasjer- og godstrafikk med «S/S Kristianiafjord» (forliste i 1917). Senere samme år fulgte «S/S Bergensfjord» (solgt i 1946) og i 1918 «S/S Stavangerfjord» (solgt til opphugging i 1963). «M/S Oslofjord» fra 1937 ble minesprengt i 1940. Etter den annen verdenskrig ble flåten fornyet med en ny «M/S Oslofjord» (1949, forlist i 1970) og en ny «M/S Bergensfjord» (1956, solgt i 1971). Rederiets passasjerskip gikk i fast rute mellom Oslo og New York frem til 1973, og var i mange år en viktig forbindelseslinje mellom Norge og «det norske Amerika». Amerikabåtens juleanløp i Oslo var alltid imøtesett med forventning; når båten – fullt opplyst og med juletre i masten – la til ved [[Utstikker I]], ble den tatt imot av en stor folkemengde med musikkorps i spissen. | Amerikalinjen startet sin virksomhet i 1913 med transatlantisk passasjer- og godstrafikk med «S/S Kristianiafjord» (forliste i 1917). Senere samme år fulgte «S/S Bergensfjord» (solgt i 1946) og i 1918 «S/S Stavangerfjord» (solgt til opphugging i 1963). «M/S Oslofjord» fra 1937 ble minesprengt i 1940. Etter den annen verdenskrig ble flåten fornyet med en ny «M/S Oslofjord» (1949, forlist i 1970) og en ny «M/S Bergensfjord» (1956, solgt i 1971). Rederiets passasjerskip gikk i fast rute mellom Oslo og New York frem til 1973, og var i mange år en viktig forbindelseslinje mellom Norge og «det norske Amerika». Amerikabåtens juleanløp i Oslo var alltid imøtesett med forventning; når båten – fullt opplyst og med juletre i masten – la til ved [[Utstikker I]], ble den tatt imot av en stor folkemengde med musikkorps i spissen. |
Revisjonen fra 18. jun. 2019 kl. 14:35
Norske Amerikalinje, Den, A/S, fork. NAL, tidligere rederi stiftet i 1910 etter aksjetegning i Norge og USA. Rederiet flyttet i 1919 inn i egen nybygd gård ved Jernbanetorget, en nybarokk rederibygning, oppført 1916–19 (ark. Andreas Bjercke og Georg Eliassen). Gården ble i 1970-årene solgt til Den norske Creditbank, og rederiet hadde senere kontorer på Fridtjof Nansens plass. Rederidbygningen ved Jernbanetorget er nå ombygd til hotellet Amerikalinjen. Rederiflagget var et splittflagg med røde striper oppe og nede og i et hvitt felt i midten stod NAL i blått. Skipenes skorsteiner var gule med norske, nasjonale bånd rundt. De fleste av rederiets skip hadde navn som sluttet på fjord: «Oslofjord», «Stavangerfjord», «Bergensfjord» osv.
Amerikalinjen startet sin virksomhet i 1913 med transatlantisk passasjer- og godstrafikk med «S/S Kristianiafjord» (forliste i 1917). Senere samme år fulgte «S/S Bergensfjord» (solgt i 1946) og i 1918 «S/S Stavangerfjord» (solgt til opphugging i 1963). «M/S Oslofjord» fra 1937 ble minesprengt i 1940. Etter den annen verdenskrig ble flåten fornyet med en ny «M/S Oslofjord» (1949, forlist i 1970) og en ny «M/S Bergensfjord» (1956, solgt i 1971). Rederiets passasjerskip gikk i fast rute mellom Oslo og New York frem til 1973, og var i mange år en viktig forbindelseslinje mellom Norge og «det norske Amerika». Amerikabåtens juleanløp i Oslo var alltid imøtesett med forventning; når båten – fullt opplyst og med juletre i masten – la til ved Utstikker I, ble den tatt imot av en stor folkemengde med musikkorps i spissen.
Fra 1950-årene tok NAL opp cruisefart om vinteren, først med de vanlige passasjerskipene, fra 1960-årene også med to spesialbygde cruiseskip, «M/S Sagafjord» (1965) og «M/S Vistafjord» (1973). Rederiet trakk seg ut av cruisevirksomheten i 1981. Etter dette var NAL særlig aktiv innen sjøtransport av biler. Rederiet ble overtatt av Wilh. Wilhelmsen i 1995 og slått sammen med Wilhelmsen Lines.