Forskjell mellom versjoner av «Styresett»

 
Linje 1: Linje 1:
'''Styresettet i Oslo.''' Ettersom Oslo både er en kommune og et eget fylke, står byen i en særstilling i forhold til landets øvrige kommuner når det gjelder lokal og regional forvaltning. De oppgaver som ellers i landet er tillagt fylkeskommunene, er i Oslo overlatt til kommunale organer, mens den statlige forvaltning på fylkesplan er felles for [[Oslo fylke|Oslo]] og Viken (til 2020 Oslo og Akershus). 
+
'''Styresettet i Oslo.''' Ettersom Oslo både er en kommune og et eget fylke, står byen i en særstilling i forhold til landets øvrige kommuner når det gjelder lokal og regional forvaltning. De oppgaver som ellers i landet er tillagt fylkeskommunene, er i Oslo overlatt til kommunale organer, mens den statlige forvaltning på fylkesplan er felles for [[Oslo fylke|Oslo]] og Akershus, etter 2020 også Buskerud og Østfold (2020–23 Viken). 
  
 
Oslo kommune har gjennomført betydelige omlegginger av sin styringsmodell siden 1970-årene. Ordningen med [[bydelsutvalg]] trådte i kraft 1973. Bydelsinndelingen ble endret 1988, da byen ble delt i 25 [[bydeler]] med utvidet ansvarsområde. En bydelsreform 2004 reduserte antallet bydeler til 15 med noen flere oppgaver. Oslo fikk nytt styringssystem 1986 med «byregjering» kalt [[byrådet]].
 
Oslo kommune har gjennomført betydelige omlegginger av sin styringsmodell siden 1970-årene. Ordningen med [[bydelsutvalg]] trådte i kraft 1973. Bydelsinndelingen ble endret 1988, da byen ble delt i 25 [[bydeler]] med utvidet ansvarsområde. En bydelsreform 2004 reduserte antallet bydeler til 15 med noen flere oppgaver. Oslo fikk nytt styringssystem 1986 med «byregjering» kalt [[byrådet]].
 
[[Kategori:Politikk og administrasjon| ]]
 
[[Kategori:Politikk og administrasjon| ]]

Nåværende revisjon fra 12. jan. 2024 kl. 16:00

Styresettet i Oslo. Ettersom Oslo både er en kommune og et eget fylke, står byen i en særstilling i forhold til landets øvrige kommuner når det gjelder lokal og regional forvaltning. De oppgaver som ellers i landet er tillagt fylkeskommunene, er i Oslo overlatt til kommunale organer, mens den statlige forvaltning på fylkesplan er felles for Oslo og Akershus, etter 2020 også Buskerud og Østfold (2020–23 Viken). 

Oslo kommune har gjennomført betydelige omlegginger av sin styringsmodell siden 1970-årene. Ordningen med bydelsutvalg trådte i kraft 1973. Bydelsinndelingen ble endret 1988, da byen ble delt i 25 bydeler med utvidet ansvarsområde. En bydelsreform 2004 reduserte antallet bydeler til 15 med noen flere oppgaver. Oslo fikk nytt styringssystem 1986 med «byregjering» kalt byrådet.