Forskjell mellom versjoner av «Holmlia stasjon»

(Created page with "Holdeplass på Østfoldbanen ved km 10,20. Den ble opprettet i 1932 ved km 10,40. Holdeplassen ble flyttet i 1982. Postmodernistisk plattformhus med åttekantet betongtårn me...")
 
(oppslagsord og lenke)
Linje 1: Linje 1:
Holdeplass på Østfoldbanen ved km 10,20. Den ble opprettet i 1932 ved km 10,40. Holdeplassen ble flyttet i 1982. Postmodernistisk plattformhus med åttekantet betongtårn med spisst tak og overdekket trapp ned til perrongen og leskur med metalltekket saltak (ark. NSB Arkitektkontor v/ Arne Henriksen). Prosjektet ble tildelt arkitekturprisen Houens fonds diplom i 1988. Stasjonen rehabilitert 2010. Holmlia hadde billettsalg 1990–92 ved NSB og 1992–95 ved en kommisjonær.  
+
'''Holmlia stasjon,''' holdeplass [[Østfoldbanen]] ved km 10,20. Den ble opprettet i 1932 ved km 10,40. Holdeplassen ble flyttet i 1982. Postmodernistisk plattformhus med åttekantet betongtårn med spisst tak og overdekket trapp ned til perrongen og leskur med metalltekket saltak (ark. NSB Arkitektkontor v/ Arne Henriksen). Prosjektet ble tildelt arkitekturprisen Houens fonds diplom i 1988. Stasjonen rehabilitert 2010. Holmlia hadde billettsalg 1990–92 ved NSB og 1992–95 ved en kommisjonær.  
  
 
Navnet. Ved opprettelsen i 1932 hadde stasjonen navnet Holm. Allerede i åpningsåret ble navnet endret til Holmlia for å unngå sammenblanding med stasjonen Holm på Vestfoldbanen. Holmlia ble til ved en sammenslåing av gårdsnavnet Holm og navnet på husmannsplassen Lia som lå like ved stasjonen.
 
Navnet. Ved opprettelsen i 1932 hadde stasjonen navnet Holm. Allerede i åpningsåret ble navnet endret til Holmlia for å unngå sammenblanding med stasjonen Holm på Vestfoldbanen. Holmlia ble til ved en sammenslåing av gårdsnavnet Holm og navnet på husmannsplassen Lia som lå like ved stasjonen.

Revisjonen fra 10. des. 2017 kl. 15:54

Holmlia stasjon, holdeplass på Østfoldbanen ved km 10,20. Den ble opprettet i 1932 ved km 10,40. Holdeplassen ble flyttet i 1982. Postmodernistisk plattformhus med åttekantet betongtårn med spisst tak og overdekket trapp ned til perrongen og leskur med metalltekket saltak (ark. NSB Arkitektkontor v/ Arne Henriksen). Prosjektet ble tildelt arkitekturprisen Houens fonds diplom i 1988. Stasjonen rehabilitert 2010. Holmlia hadde billettsalg 1990–92 ved NSB og 1992–95 ved en kommisjonær.

Navnet. Ved opprettelsen i 1932 hadde stasjonen navnet Holm. Allerede i åpningsåret ble navnet endret til Holmlia for å unngå sammenblanding med stasjonen Holm på Vestfoldbanen. Holmlia ble til ved en sammenslåing av gårdsnavnet Holm og navnet på husmannsplassen Lia som lå like ved stasjonen.