Forskjell mellom versjoner av «Samferdsel»
Linje 1: | Linje 1: | ||
+ | Hest og vogn (eller slede) var den vanligste formen for persontransport langt inn på 1800-tallet. Vognmennene var tidligere tilgjengelig på forespørsel, men i 1850- og 1860-årene begynte de å operere med faste holdeplasser på sentrale steder av byen. I 1908 ble de første automobildrosjene tatt i bruk, og disse fortrengte etter hvert hestedrosjene – den siste hestedrosjen gav seg i 1951. I tillegg til den økende konkurransen drosjenæringen har fått fra kollektivtrafikk og privatbilisme gjennom 1900-tallet, er det nå også åpnet for konkurranse innad; fra 2006 er det seks ulike sentraler som betjener [[Drosjer.|drosjemarkedet]] i hovedstaden. | ||
+ | |||
+ | [[Samferdselshistorie|Les mer]] | ||
[[Kategori:Indeks]] | [[Kategori:Indeks]] |
Revisjonen fra 2. aug. 2018 kl. 12:54
Hest og vogn (eller slede) var den vanligste formen for persontransport langt inn på 1800-tallet. Vognmennene var tidligere tilgjengelig på forespørsel, men i 1850- og 1860-årene begynte de å operere med faste holdeplasser på sentrale steder av byen. I 1908 ble de første automobildrosjene tatt i bruk, og disse fortrengte etter hvert hestedrosjene – den siste hestedrosjen gav seg i 1951. I tillegg til den økende konkurransen drosjenæringen har fått fra kollektivtrafikk og privatbilisme gjennom 1900-tallet, er det nå også åpnet for konkurranse innad; fra 2006 er det seks ulike sentraler som betjener drosjemarkedet i hovedstaden.
Underkategorier
Denne kategorien har følgende 12 underkategorier, av totalt 12.
B
H
J
S
T
Sider i kategorien «Samferdsel»
Under vises 2 av totalt 2 sider som befinner seg i denne kategorien.