Forskjell mellom versjoner av «Voksenlia stasjon»
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Voksenlia stasjon''', stasjon på [[Holmenkollbanen]], 330,5 moh, opprinnelig ''Lia stasjon'', anlagt i forbindelse med banens forlengelse til [[Frognerseteren]] 1916. Stasjonsbygning i nasjonal nybarokk (ark. Erik Glosimodt), den hadde venterom med gods- og postekspedisjon (poståpneri fra 1924) i første etasje og betjentleilighet i annen etasje. Ved siden av stasjonsbygningen var det en privetbygning, nå revet. Etter at Holmenkollbanens godsvirksomhet falt bort, fortsatte stasjonen som postkontor til 1997. | '''Voksenlia stasjon''', stasjon på [[Holmenkollbanen]], 330,5 moh, opprinnelig ''Lia stasjon'', anlagt i forbindelse med banens forlengelse til [[Frognerseteren]] 1916. Stasjonsbygning i nasjonal nybarokk (ark. Erik Glosimodt), den hadde venterom med gods- og postekspedisjon (poståpneri fra 1924) i første etasje og betjentleilighet i annen etasje. Ved siden av stasjonsbygningen var det en privetbygning, nå revet. Etter at Holmenkollbanens godsvirksomhet falt bort, fortsatte stasjonen som postkontor til 1997. | ||
− | [[Kategori: | + | [[Kategori:Stasjoner]] |
+ | [[Kategori:Stasjonsbygninger]] | ||
+ | [[Kategori:T-baner og forstadsbaner]] |
Revisjonen fra 24. aug. 2018 kl. 15:46
Voksenlia stasjon, stasjon på Holmenkollbanen, 330,5 moh, opprinnelig Lia stasjon, anlagt i forbindelse med banens forlengelse til Frognerseteren 1916. Stasjonsbygning i nasjonal nybarokk (ark. Erik Glosimodt), den hadde venterom med gods- og postekspedisjon (poståpneri fra 1924) i første etasje og betjentleilighet i annen etasje. Ved siden av stasjonsbygningen var det en privetbygning, nå revet. Etter at Holmenkollbanens godsvirksomhet falt bort, fortsatte stasjonen som postkontor til 1997.