Forskjell mellom versjoner av «Honnørbrygga»
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Honnørbrygga''', i [[Pipervika]] foran [[Rådhuset]], i forlengelsen av Rådhusets midtakse. Planen for den nåværende Honnørbrygga ble utarbeidet i samråd med rådhusarkitektene. Arbeidet startet i 1936 og var ferdig på forsommeren 1940. | + | '''Honnørbrygga''', i [[Pipervika]] foran [[Rådhuset]], i forlengelsen av Rådhusets midtakse. Honnørbrygga ligger mellom [[Rådhusbryggene|Rådhusbrygge]] 2 og 3 og er mindre og kortere enn disse. Den har trapper på sidene og brukes særlig til offisielle mottagelser. |
+ | |||
+ | Den første Honnørbrygga ble anlagt 1887 lå mellom Rådhusbrygge 1 og 2. Den ble innviet 1890 da keiser Wilhelm 2 besøkte byen. Det var også her Fridtjof Nansen ble tatt imot etter hjemkomsten med Fram i 1896. | ||
+ | |||
+ | Planen for den nåværende Honnørbrygga ble utarbeidet i samråd med rådhusarkitektene. Arbeidet startet i 1936, og brygga var ferdig på forsommeren 1940. Den ble tatt i bruk da kong Haakon 7 og kongefamilien ble mottatt her 7. juni 1945. | ||
[[Kategori:Havna]] | [[Kategori:Havna]] |
Revisjonen fra 19. mar. 2019 kl. 21:44
Honnørbrygga, i Pipervika foran Rådhuset, i forlengelsen av Rådhusets midtakse. Honnørbrygga ligger mellom Rådhusbrygge 2 og 3 og er mindre og kortere enn disse. Den har trapper på sidene og brukes særlig til offisielle mottagelser.
Den første Honnørbrygga ble anlagt 1887 lå mellom Rådhusbrygge 1 og 2. Den ble innviet 1890 da keiser Wilhelm 2 besøkte byen. Det var også her Fridtjof Nansen ble tatt imot etter hjemkomsten med Fram i 1896.
Planen for den nåværende Honnørbrygga ble utarbeidet i samråd med rådhusarkitektene. Arbeidet startet i 1936, og brygga var ferdig på forsommeren 1940. Den ble tatt i bruk da kong Haakon 7 og kongefamilien ble mottatt her 7. juni 1945.