Forskjell mellom versjoner av «Odd Bergs Tankrederi A/S»
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Odd Bergs Tankrederi A/S,''' skipsrederi grunnlagt i 1929 av Odd Berg (1894–1973), som både var disponent og styre. Før krigen hadde rederiet kontorer i tredje etasje i [[Karl Johans gate]] 1, senere i [[Solplassen]] 1, nå [[Kronprinsesse Märthas plass]] 1. I slutten av 1930-årene disponerte rederiet tre motortankskip, som alle gikk tapt under krigen, men allerede i desember 1945 hadde rederiet kontrahert fire nye skip, og i midten av 1950-årene hadde rederiet fem motortanksip og to tørrlastskip samt fem skip under bygging i Sverige. Ved inngangen til 1970-årene hadde rederiet syv skip og hadde kontrahert fem store tankskip. Rederiet fikk alvorlige problemer i de følgende årene, og i 1977 hadde det kun tre skipigjen. I 1978 dannet rederiet sammen med ''Hjalmar Bjørges Rederi'' ''A/S Berg & Bjørge'', fra 1979 ''Bjørge Shipping''. Våren 1982 ble det siste av rederiets store tankskipet solgt til ''Fearnley & Eger''. Rederiets siste kontrahering var tankskipet «Kollbjørg», levert 1983. Det dårlige markedet og stigende dollarkurs gjorde at driften av skipet ikke ble lønnsom, og det måtte leveres tilbake til kreditorene i 1985, og med det forsvant Odd Bergs rederi etter 56 år. | '''Odd Bergs Tankrederi A/S,''' skipsrederi grunnlagt i 1929 av Odd Berg (1894–1973), som både var disponent og styre. Før krigen hadde rederiet kontorer i tredje etasje i [[Karl Johans gate]] 1, senere i [[Solplassen]] 1, nå [[Kronprinsesse Märthas plass]] 1. I slutten av 1930-årene disponerte rederiet tre motortankskip, som alle gikk tapt under krigen, men allerede i desember 1945 hadde rederiet kontrahert fire nye skip, og i midten av 1950-årene hadde rederiet fem motortanksip og to tørrlastskip samt fem skip under bygging i Sverige. Ved inngangen til 1970-årene hadde rederiet syv skip og hadde kontrahert fem store tankskip. Rederiet fikk alvorlige problemer i de følgende årene, og i 1977 hadde det kun tre skipigjen. I 1978 dannet rederiet sammen med ''Hjalmar Bjørges Rederi'' ''A/S Berg & Bjørge'', fra 1979 ''Bjørge Shipping''. Våren 1982 ble det siste av rederiets store tankskipet solgt til ''Fearnley & Eger''. Rederiets siste kontrahering var tankskipet «Kollbjørg», levert 1983. Det dårlige markedet og stigende dollarkurs gjorde at driften av skipet ikke ble lønnsom, og det måtte leveres tilbake til kreditorene i 1985, og med det forsvant Odd Bergs rederi etter 56 år. | ||
− | Odd Berg, som bodde i [[Tennisveien]] 7 på [[Slemdal]], var motstandsmann under krigen og måtte flykte til Sverige i 1941. Villaen ble rekvirert av tyskerne og brukt som Gestapos representasjonsbolig under okkupasjonen. Her bodde bl.a. Helmuth Reinhardt, Gestapo-sjef i Norge fra begynnelsen av 1942. Berg innehadde en rekke verv innen shipping- og næringslivsorganisasjoner, 1942–45 var han assisterende direktør i Nortraship i London. Han var æresmedlem i [[Njård]]. | + | Odd Berg, som bodde i [[Tennisveien]] 7 på [[Slemdal]], var motstandsmann under krigen og måtte flykte til Sverige i 1941. Villaen ble rekvirert av tyskerne og brukt som Gestapos representasjonsbolig under okkupasjonen. Her bodde bl.a. Helmuth Reinhardt, Gestapo-sjef i Norge fra begynnelsen av 1942. Berg innehadde en rekke verv innen shipping- og næringslivsorganisasjoner, 1942–45 var han assisterende direktør i Nortraship i London. Han mottok flere utmerkelser og var æresmedlem i [[Njård]]. |
[[Kategori:Rederier]] | [[Kategori:Rederier]] |
Revisjonen fra 17. jun. 2019 kl. 15:36
Odd Bergs Tankrederi A/S, skipsrederi grunnlagt i 1929 av Odd Berg (1894–1973), som både var disponent og styre. Før krigen hadde rederiet kontorer i tredje etasje i Karl Johans gate 1, senere i Solplassen 1, nå Kronprinsesse Märthas plass 1. I slutten av 1930-årene disponerte rederiet tre motortankskip, som alle gikk tapt under krigen, men allerede i desember 1945 hadde rederiet kontrahert fire nye skip, og i midten av 1950-årene hadde rederiet fem motortanksip og to tørrlastskip samt fem skip under bygging i Sverige. Ved inngangen til 1970-årene hadde rederiet syv skip og hadde kontrahert fem store tankskip. Rederiet fikk alvorlige problemer i de følgende årene, og i 1977 hadde det kun tre skipigjen. I 1978 dannet rederiet sammen med Hjalmar Bjørges Rederi A/S Berg & Bjørge, fra 1979 Bjørge Shipping. Våren 1982 ble det siste av rederiets store tankskipet solgt til Fearnley & Eger. Rederiets siste kontrahering var tankskipet «Kollbjørg», levert 1983. Det dårlige markedet og stigende dollarkurs gjorde at driften av skipet ikke ble lønnsom, og det måtte leveres tilbake til kreditorene i 1985, og med det forsvant Odd Bergs rederi etter 56 år.
Odd Berg, som bodde i Tennisveien 7 på Slemdal, var motstandsmann under krigen og måtte flykte til Sverige i 1941. Villaen ble rekvirert av tyskerne og brukt som Gestapos representasjonsbolig under okkupasjonen. Her bodde bl.a. Helmuth Reinhardt, Gestapo-sjef i Norge fra begynnelsen av 1942. Berg innehadde en rekke verv innen shipping- og næringslivsorganisasjoner, 1942–45 var han assisterende direktør i Nortraship i London. Han mottok flere utmerkelser og var æresmedlem i Njård.