Forskjell mellom versjoner av «Klosters Rederi A/S»
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Klosters Rederi A/S,''' tidligere skipsrederi etablert i 1923. Rederiets historie gikk tilbake til 1906, da Lauritz Kloster (1870–1952) sammen med noen venner i Stavanger kjøpte et tredampskip kalt «Sjøgutten», et skip som gikk i kull- og isfart på England. Da det ble solgt i 1912, var resultatet meget tilfredsstillende. Frem mot den første verdenskrig kjøpte Kloster syv skip, som alle var eid av enkeltskipsrederier, men etter utbruddet av krigen ble flerskipsrederiet Klosters Rederi A/S stiftet. I løpet av krigen ble flere skip anskaffet, men i 1917 ble alle skipene solgt og rederiet oppløst, da Kloster ble leder av Skipsfartsdirektoratet i Kristiania. | '''Klosters Rederi A/S,''' tidligere skipsrederi etablert i 1923. Rederiets historie gikk tilbake til 1906, da Lauritz Kloster (1870–1952) sammen med noen venner i Stavanger kjøpte et tredampskip kalt «Sjøgutten», et skip som gikk i kull- og isfart på England. Da det ble solgt i 1912, var resultatet meget tilfredsstillende. Frem mot den første verdenskrig kjøpte Kloster syv skip, som alle var eid av enkeltskipsrederier, men etter utbruddet av krigen ble flerskipsrederiet Klosters Rederi A/S stiftet. I løpet av krigen ble flere skip anskaffet, men i 1917 ble alle skipene solgt og rederiet oppløst, da Kloster ble leder av Skipsfartsdirektoratet i Kristiania. | ||
− | I 1923 etablerte så Kloster et nytt Klosters Rederi i Kristiania. I løpet av ti år skaffet rederiet seg ni skip, tre ble imidlertid solgt etter kort tid. Under den annen verdenskrig gik tre av skipene tapt. Rederiflagget var først rødt med en kursivert kombinasjon av en L og en K, senere hvitt med samme merke i sort. Skorsteinene var gule med sort kant øverst og rederimerket på siden, senere hvite med samme rederimerke De fleste av Klosters skip hadde navn som sluttet på vard. Kloster bodde i den store, nybarokke murvillaen «[[Fredriksborg]]» i [[Fredriksborgveien]] 18 på [[Bygdøy]], oppført 1920 (ark. Carl og Jørgen Berner). | + | I 1923 etablerte så Kloster et nytt Klosters Rederi i Kristiania. I løpet av ti år skaffet rederiet seg ni skip, tre ble imidlertid solgt etter kort tid. Under den annen verdenskrig gik tre av skipene tapt. Rederiflagget var først rødt med en kursivert kombinasjon av en L og en K, senere hvitt med samme merke i sort. Skorsteinene var gule med sort kant øverst og rederimerket på siden, senere hvite med samme rederimerke De fleste av Klosters skip hadde navn som sluttet på vard. |
+ | |||
+ | Rederiet hadde i mange år kontorer i [[Tollbugata]] 25B. Kloster selv bodde i den store, nybarokke murvillaen «[[Fredriksborg]]» i [[Fredriksborgveien]] 18 på [[Bygdøy]], oppført 1920 (ark. Carl og Jørgen Berner). Etter Klosters død, ble huset også brukt som rederikontorer. | ||
Rederiet som hadde drevet trampfart, begynte etter 1952 også med tankfart. I 1959 kom Knut Utstein Kloster (f. 1929), Lauritz Klosters sønnesønn, inn i rederiet som meddisponent. Rederiet disponerte da fem tørrlast- og tankskip. Knut Kloster gikk inn for cruisefart, og ti årsenere var Klosters Rederi omdannet til et av verdens ledende cruiserederier, med tre nybygde passasjerskip i fart og et fjerde under byging. I 1979/80 kjøpte rederiet det franske passasjerskipet «France» og gjorde det om til verdens største cruiseskip under navnet «Norway» I 1983 overtok Kloster ''Royal Viking Line'', og ble med det verdens største passasjerrederi med 8 skip. I 1987 gikk Kloster av som styreformann i eierselskapet ''Kloster Cruise A/S'', omdøpt til ''Vard A/S'' i forbindelse med en omorganisering av rederiet dette året. I 1996 ble navnet endret til ''Norwegian Cruise Line'' (''NCL''). ''NCL'' ble fra 2000 kontrollert av det malaysiske ''Star Cruises.'' | Rederiet som hadde drevet trampfart, begynte etter 1952 også med tankfart. I 1959 kom Knut Utstein Kloster (f. 1929), Lauritz Klosters sønnesønn, inn i rederiet som meddisponent. Rederiet disponerte da fem tørrlast- og tankskip. Knut Kloster gikk inn for cruisefart, og ti årsenere var Klosters Rederi omdannet til et av verdens ledende cruiserederier, med tre nybygde passasjerskip i fart og et fjerde under byging. I 1979/80 kjøpte rederiet det franske passasjerskipet «France» og gjorde det om til verdens største cruiseskip under navnet «Norway» I 1983 overtok Kloster ''Royal Viking Line'', og ble med det verdens største passasjerrederi med 8 skip. I 1987 gikk Kloster av som styreformann i eierselskapet ''Kloster Cruise A/S'', omdøpt til ''Vard A/S'' i forbindelse med en omorganisering av rederiet dette året. I 1996 ble navnet endret til ''Norwegian Cruise Line'' (''NCL''). ''NCL'' ble fra 2000 kontrollert av det malaysiske ''Star Cruises.'' | ||
[[Kategori:Rederier]] | [[Kategori:Rederier]] |
Revisjonen fra 24. jun. 2019 kl. 12:21
Klosters Rederi A/S, tidligere skipsrederi etablert i 1923. Rederiets historie gikk tilbake til 1906, da Lauritz Kloster (1870–1952) sammen med noen venner i Stavanger kjøpte et tredampskip kalt «Sjøgutten», et skip som gikk i kull- og isfart på England. Da det ble solgt i 1912, var resultatet meget tilfredsstillende. Frem mot den første verdenskrig kjøpte Kloster syv skip, som alle var eid av enkeltskipsrederier, men etter utbruddet av krigen ble flerskipsrederiet Klosters Rederi A/S stiftet. I løpet av krigen ble flere skip anskaffet, men i 1917 ble alle skipene solgt og rederiet oppløst, da Kloster ble leder av Skipsfartsdirektoratet i Kristiania.
I 1923 etablerte så Kloster et nytt Klosters Rederi i Kristiania. I løpet av ti år skaffet rederiet seg ni skip, tre ble imidlertid solgt etter kort tid. Under den annen verdenskrig gik tre av skipene tapt. Rederiflagget var først rødt med en kursivert kombinasjon av en L og en K, senere hvitt med samme merke i sort. Skorsteinene var gule med sort kant øverst og rederimerket på siden, senere hvite med samme rederimerke De fleste av Klosters skip hadde navn som sluttet på vard.
Rederiet hadde i mange år kontorer i Tollbugata 25B. Kloster selv bodde i den store, nybarokke murvillaen «Fredriksborg» i Fredriksborgveien 18 på Bygdøy, oppført 1920 (ark. Carl og Jørgen Berner). Etter Klosters død, ble huset også brukt som rederikontorer.
Rederiet som hadde drevet trampfart, begynte etter 1952 også med tankfart. I 1959 kom Knut Utstein Kloster (f. 1929), Lauritz Klosters sønnesønn, inn i rederiet som meddisponent. Rederiet disponerte da fem tørrlast- og tankskip. Knut Kloster gikk inn for cruisefart, og ti årsenere var Klosters Rederi omdannet til et av verdens ledende cruiserederier, med tre nybygde passasjerskip i fart og et fjerde under byging. I 1979/80 kjøpte rederiet det franske passasjerskipet «France» og gjorde det om til verdens største cruiseskip under navnet «Norway» I 1983 overtok Kloster Royal Viking Line, og ble med det verdens største passasjerrederi med 8 skip. I 1987 gikk Kloster av som styreformann i eierselskapet Kloster Cruise A/S, omdøpt til Vard A/S i forbindelse med en omorganisering av rederiet dette året. I 1996 ble navnet endret til Norwegian Cruise Line (NCL). NCL ble fra 2000 kontrollert av det malaysiske Star Cruises.