Forskjell mellom versjoner av «Oslo Nye Teater»
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Oslo Nye Teater,''' Rosenkrantz’ gate 10, innviet i 1929 under navnet Det Nye Teater, spiller i hovedsak på fire scener: Hovedscenen, [[Centralteatret]] i Akersgata 38, Teaterkjeller'n samme sted og Trikkestallen i [[Torshovgata]] 33. Teateret spiller hovedsakelig ny dramatikk, både norsk og utenlandsk, og ofte stykker med bred appell. Trikkestallen rommer fra 2003 dukketeateret. | '''Oslo Nye Teater,''' Rosenkrantz’ gate 10, innviet i 1929 under navnet Det Nye Teater, spiller i hovedsak på fire scener: Hovedscenen, [[Centralteatret]] i Akersgata 38, Teaterkjeller'n samme sted og Trikkestallen i [[Torshovgata]] 33. Teateret spiller hovedsakelig ny dramatikk, både norsk og utenlandsk, og ofte stykker med bred appell. Trikkestallen rommer fra 2003 dukketeateret. | ||
− | Oslo Nye Teater driver sin virksomhet under mottoet «hele byens teater». Teatret | + | Oslo Nye Teater driver sin virksomhet under mottoet «hele byens teater». Teatret fikk fra 1947 støtte fra Oslo kommune, og i 1967 tok kommunen det fulle ansvar for driften. I 1986–1999 fikk teatret også statlig støtte, men fra 1999 er kommunen igjen helt ut ansvarlig for driften. |
− | ==== | + | ==== Historikk ==== |
− | A/S Det Nye Teater ble stiftet 20. november 1918 etter initiativ av forfatterne Johan Bojer og Peter Egge, med formål å støtte nyere norsk dramatikk. Rosenkrantz’ gate 10 ble kjøpt i 1924, og i 1927 begynte oppføringen av teaterbygningen etter tegninger av arkitektene Gudolf Blakstad og Jens Dunker. Ingolf Schanche ble engasjert som teaterets første sjef, og han sørget for | + | A/S Det Nye Teater ble stiftet 20. november 1918 etter initiativ av forfatterne Johan Bojer og Peter Egge, med formål å støtte nyere norsk dramatikk. Rosenkrantz’ gate 10 ble kjøpt i 1924, og i 1927 begynte oppføringen av teaterbygningen etter tegninger av arkitektene Gudolf Blakstad og Jens Dunker. Ingolf Schanche ble engasjert som teaterets første sjef, og han sørget for den første premieren før teatret var ferdig: I provisoriske lokaler på Lillestrøm spilte man Shakespeares «Hamlet» med Schanche i tittelrollen med premiere 15. september 1928. Teatret ble oppført som et moderne betongbygg i en forenklet nyklassisisme med et visst funksjonalistisk preg. Tomten var ikke dyp. Teatret fikk derfor et høyt scenehus, og scenen ble laget som en heisscene som beveges ved hjelp av hydraulikk. Etter at en akt var ferdigspilt, kunne scenen senkes dypt ned i kjelleren slik at sceneforandringer kunne skje hurtig og lydløst. Denne scenen er stadig operativ som den eneste av sitt slag i Nord-Europa. Bygningen ble tildelt Houens diplom i 1930. |
− | + | Teateret ble innviet 26. februar 1929 og de to påfølgende dagene med Knut Hamsuns skuespilltrilogi «Ved rikets port», «Livets spill» og «Aftenrøde». De tre åpningskveldene var et klart signal om at Det Nye Teater skulle spille stykker av norske samtidsdramatikere. Men i den økonomiske krisen tidlige på 1930-tallet ble dette programmet vanskelig å etterleve. Schanche ga seg som sjef i 1932 og teatret begynte å spille et varierte repertoar for å sikre publikumsoppslutningen. I 1937 ble ansvaret for driften overtatt av Victor Bernau gjennom hans nye selskap A/S Scenekunst, og ble et underholdningsteater. | |
− | De tre åpningskveldene var et klart signal om at Det Nye Teater skulle spille stykker av norske samtidsdramatikere. Men i den økonomiske krisen tidlige på 1930-tallet ble dette programmet vanskelig å etterleve. Schanche ga seg som sjef i 1932 og teatret begynte å spille et varierte repertoar for å sikre publikumsoppslutningen. I 1937 ble ansvaret for driften overtatt av Victor Bernau gjennom hans nye selskap A/S Scenekunst og ble et underholdningsteater. | ||
− | + | I 1959 ble Det Nye Teater slått sammen med Folketeatret til Oslo Nye Teater. Ved siden av virksomheten på hovedscenen spilte teatret barneforestillinger på Folketeatret utover i 1960-årene. Oslo Nye Teater tok også over Folketeatrets dukketeater, som hadde tilhold på [[Frogner hovedgård]] 1966–2003 og deretter i Trikkestallen på [[Torshov (strøk)|Torshov]]. I Toralv Maurstads sjefstid 1967–1978 ble teatret et komedieteater. | |
− | + | Publikumsarealene ble rehabilitert 1994–1995 etter tegninger av Kristin Jarmund Arkitekter A/S og teatret tilbakeført til sin opprinnelige funkisstil. | |
+ | |||
+ | '''Teatersjefer''' | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
− | | colspan="3" | | + | | colspan="3" |Det Nye Teater: |
|- | |- | ||
|1929–31 | |1929–31 | ||
− | | colspan="2" |Ingolf | + | | colspan="2" |Ingolf Schanche |
|- | |- | ||
|1931–32 | |1931–32 | ||
− | | colspan="2" |Thomas | + | | colspan="2" |Thomas Thomassen |
|- | |- | ||
|1932–33 | |1932–33 | ||
Linje 25: | Linje 26: | ||
|- | |- | ||
|1933–34 | |1933–34 | ||
− | | colspan="2" |Einar Sissener | + | | colspan="2" |Einar Sissener og Fridtjof Mjøen |
|- | |- | ||
|1934–35 | |1934–35 | ||
Linje 34: | Linje 35: | ||
|- | |- | ||
|1936–37 | |1936–37 | ||
− | | colspan="2" |Einar Sissener | + | | colspan="2" |Einar Sissener og Fridtjof Mjøen |
|- | |- | ||
|1937–39 | |1937–39 | ||
Linje 46: | Linje 47: | ||
|- | |- | ||
|1945–47 | |1945–47 | ||
− | | colspan="2" |Tore | + | | colspan="2" |Tore Foss |
|- | |- | ||
|1947–59 | |1947–59 | ||
| colspan="2" |Axel Otto Normann | | colspan="2" |Axel Otto Normann | ||
|- | |- | ||
− | + | | colspan="3" |Oslo Nye Teater: | |
− | |||
− | |||
− | | colspan="3" | | ||
|- | |- | ||
| colspan="2" |1959–62 | | colspan="2" |1959–62 | ||
Linje 85: | Linje 83: | ||
| colspan="2" |2014– | | colspan="2" |2014– | ||
|Kim Bjarke | |Kim Bjarke | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
[[Kategori:Teatre]] | [[Kategori:Teatre]] |
Revisjonen fra 6. aug. 2019 kl. 12:14
Oslo Nye Teater, Rosenkrantz’ gate 10, innviet i 1929 under navnet Det Nye Teater, spiller i hovedsak på fire scener: Hovedscenen, Centralteatret i Akersgata 38, Teaterkjeller'n samme sted og Trikkestallen i Torshovgata 33. Teateret spiller hovedsakelig ny dramatikk, både norsk og utenlandsk, og ofte stykker med bred appell. Trikkestallen rommer fra 2003 dukketeateret.
Oslo Nye Teater driver sin virksomhet under mottoet «hele byens teater». Teatret fikk fra 1947 støtte fra Oslo kommune, og i 1967 tok kommunen det fulle ansvar for driften. I 1986–1999 fikk teatret også statlig støtte, men fra 1999 er kommunen igjen helt ut ansvarlig for driften.
Historikk
A/S Det Nye Teater ble stiftet 20. november 1918 etter initiativ av forfatterne Johan Bojer og Peter Egge, med formål å støtte nyere norsk dramatikk. Rosenkrantz’ gate 10 ble kjøpt i 1924, og i 1927 begynte oppføringen av teaterbygningen etter tegninger av arkitektene Gudolf Blakstad og Jens Dunker. Ingolf Schanche ble engasjert som teaterets første sjef, og han sørget for den første premieren før teatret var ferdig: I provisoriske lokaler på Lillestrøm spilte man Shakespeares «Hamlet» med Schanche i tittelrollen med premiere 15. september 1928. Teatret ble oppført som et moderne betongbygg i en forenklet nyklassisisme med et visst funksjonalistisk preg. Tomten var ikke dyp. Teatret fikk derfor et høyt scenehus, og scenen ble laget som en heisscene som beveges ved hjelp av hydraulikk. Etter at en akt var ferdigspilt, kunne scenen senkes dypt ned i kjelleren slik at sceneforandringer kunne skje hurtig og lydløst. Denne scenen er stadig operativ som den eneste av sitt slag i Nord-Europa. Bygningen ble tildelt Houens diplom i 1930.
Teateret ble innviet 26. februar 1929 og de to påfølgende dagene med Knut Hamsuns skuespilltrilogi «Ved rikets port», «Livets spill» og «Aftenrøde». De tre åpningskveldene var et klart signal om at Det Nye Teater skulle spille stykker av norske samtidsdramatikere. Men i den økonomiske krisen tidlige på 1930-tallet ble dette programmet vanskelig å etterleve. Schanche ga seg som sjef i 1932 og teatret begynte å spille et varierte repertoar for å sikre publikumsoppslutningen. I 1937 ble ansvaret for driften overtatt av Victor Bernau gjennom hans nye selskap A/S Scenekunst, og ble et underholdningsteater.
I 1959 ble Det Nye Teater slått sammen med Folketeatret til Oslo Nye Teater. Ved siden av virksomheten på hovedscenen spilte teatret barneforestillinger på Folketeatret utover i 1960-årene. Oslo Nye Teater tok også over Folketeatrets dukketeater, som hadde tilhold på Frogner hovedgård 1966–2003 og deretter i Trikkestallen på Torshov. I Toralv Maurstads sjefstid 1967–1978 ble teatret et komedieteater.
Publikumsarealene ble rehabilitert 1994–1995 etter tegninger av Kristin Jarmund Arkitekter A/S og teatret tilbakeført til sin opprinnelige funkisstil.
Teatersjefer
Det Nye Teater: | ||
1929–31 | Ingolf Schanche | |
1931–32 | Thomas Thomassen | |
1932–33 | Gyda Christensen | |
1933–34 | Einar Sissener og Fridtjof Mjøen | |
1934–35 | Hjalmar Fries | |
1935–36 | Gyda Christensen | |
1936–37 | Einar Sissener og Fridtjof Mjøen | |
1937–39 | Victor Bernau | |
1939 | Otto Carlmar | |
1939–45 | Gyda Christensen | |
1945–47 | Tore Foss | |
1947–59 | Axel Otto Normann | |
Oslo Nye Teater: | ||
1959–62 | Axel Otto Normann | |
1962–67 | Mentz Schulerud | |
1967–78 | Toralv Maurstad | |
1978–85 | Barthold Halle | |
1985–88 | Per Theodor Haugen | |
1988–97 | Janken Varden | |
1998–2001 | Kjetil Bang-Hansen | |
2002–09 | Svein Sturla Hungnes | |
2010–13 | Catrine Telle | |
2014– | Kim Bjarke |