Forskjell mellom versjoner av «Nybrua»
Denne artikkelen omtaler et sted
Åpne i Oslo bykartLinje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Nybrua''', Sentrum, [[Grünerløkka (bydel)|bydel Grünerløkka]], krysser [[Akerselva]] der [[Storgata]] møter [[Trondheimsveien]] og [[Thorvald Meyers gate]]. Inntil Nybrua ble oppført 1827, hadde trafikken fra Sentrum over elven gått via [[Brugata]] og [[Vaterlands bru]]. Den opprinnelige broen ble forhøyet med 1,9 m og utvidet til 12,5 m bredde 1877–78 i forbindelse med opprettelsen av sporveisrute til [[Grünerløkka (strøk)|Grünerløkka]]. | + | '''Nybrua''', Sentrum, [[Grünerløkka (bydel)|bydel Grünerløkka]], steinhvelvbro som krysser [[Akerselva]] der [[Storgata]] møter [[Trondheimsveien]] og [[Thorvald Meyers gate]]. Broen ble oppført av Gunder Juel etter tegninger av ingeniørløytnant Aubert. Inntil Nybrua ble oppført 1827, hadde trafikken fra Sentrum over elven gått via [[Brugata]] og [[Vaterlands bru]]. Den opprinnelige broen ble forhøyet med 1,9 m og utvidet til 12,5 m bredde 1877–78 i forbindelse med opprettelsen av sporveisrute til [[Grünerløkka (strøk)|Grünerløkka]]. Broen ble utvidet til innfartsåre fra nord i 1941. Den er markert med et [[Blå skilt|blått skilt.]] |
[[Kategori:Broer]] | [[Kategori:Broer]] |
Revisjonen fra 4. des. 2019 kl. 13:30
Nybrua, Sentrum, bydel Grünerløkka, steinhvelvbro som krysser Akerselva der Storgata møter Trondheimsveien og Thorvald Meyers gate. Broen ble oppført av Gunder Juel etter tegninger av ingeniørløytnant Aubert. Inntil Nybrua ble oppført 1827, hadde trafikken fra Sentrum over elven gått via Brugata og Vaterlands bru. Den opprinnelige broen ble forhøyet med 1,9 m og utvidet til 12,5 m bredde 1877–78 i forbindelse med opprettelsen av sporveisrute til Grünerløkka. Broen ble utvidet til innfartsåre fra nord i 1941. Den er markert med et blått skilt.