Forskjell mellom versjoner av «Christiania-Oslo Dampskibsselskab»
(Ny side: '''Christiania-Oslo Dampskibsselskab,''' etablert 26. november 1865 på Christiania Børs, hvor selskapet også fikk sitt kontor. Formålet var at anskaffe Dampskib til Fart paa Christia…) |
|||
Linje 2: | Linje 2: | ||
− | |||
+ | Stjernehimmelen ga navn til båtene: Ariel, Orion og Sirius ble levert fra [[Akers mek. Verksted|Akers Mek. Værksted]] våren 1866, hver med plass til 62 passasjerer. Året etter kom Pallas og Juno fra samme verksted, med dobbelt så stor kapasitet. Nå ble rutene betydelig utvidet, fra Bunnefjorden i øst til Holmestrand i vest. Selskapets to siste, Vesta og Ceres, også fra Akers Mek., kom i fart i 1871 og 1872. | ||
− | Første del av 1870-tallet var glansperioden for Christiania-Oslo Dampskibsselskab. I 1871 gikk Ariel til Frognerkilen og Bygdøy, Sirius til Ljan, Pallas til Nesset, Orion til øyene i Østhavna, Juno og Vesta via Huk til Sandvika og Holmestrand. Med leveringen av Ceres i 1872 fikk villaeierne på Kongshavn, Sjursøya og de andre øyene langs vestsiden sin «egen» båt, udødeliggjort bl.a. i Johan Borgens «Barndommens rike». | + | |
+ | |||
+ | Første del av 1870-tallet var glansperioden for Christiania-Oslo Dampskibsselskab. I 1871 gikk Ariel til [[Frognerkilen]] og Bygdøy, Sirius til [[Ljan (strøk)|Ljan]], Pallas til Nesset, Orion til øyene i Østhavna, Juno og Vesta via [[Huk]] til Sandvika og Holmestrand. Med leveringen av Ceres i 1872 fikk villaeierne på [[Kongshavn]], [[Sjursøya]] og de andre øyene langs vestsiden sin «egen» båt, udødeliggjort bl.a. i Johan Borgens «Barndommens rike». | ||
Christiania-Oslo Dampskibsselskab eksisterte i ti år. Orion, Ariel, Sirius og Juno ble solgt i 1872, og i 1876 ble selskapet tatt under konkursbehandling. Ceres, Ariel og Pallas gikk på auksjon. Blant årsakene til avviklingen var trolig selskapet gjeld til Akers Mek., som på grunn av «forretningsflauhed» innen skipsbyggingsindustrien hadde behov for å inndrive utestående fordringer. Det kan også tenkes at trafikkgrunnlaget ennå ikke var i samsvar med det ganske ambisiøse ruteområdet. Flere av båtene forble en del av Oslos tallrike «pappabåter» gjennom flere tiår etter konkursen. | Christiania-Oslo Dampskibsselskab eksisterte i ti år. Orion, Ariel, Sirius og Juno ble solgt i 1872, og i 1876 ble selskapet tatt under konkursbehandling. Ceres, Ariel og Pallas gikk på auksjon. Blant årsakene til avviklingen var trolig selskapet gjeld til Akers Mek., som på grunn av «forretningsflauhed» innen skipsbyggingsindustrien hadde behov for å inndrive utestående fordringer. Det kan også tenkes at trafikkgrunnlaget ennå ikke var i samsvar med det ganske ambisiøse ruteområdet. Flere av båtene forble en del av Oslos tallrike «pappabåter» gjennom flere tiår etter konkursen. | ||
[[Kategori:Sjøfartsorganisasjoner]] | [[Kategori:Sjøfartsorganisasjoner]] |
Revisjonen fra 21. sep. 2022 kl. 11:43
Christiania-Oslo Dampskibsselskab, etablert 26. november 1865 på Christiania Børs, hvor selskapet også fikk sitt kontor. Formålet var at anskaffe Dampskib til Fart paa Christiania nærmeste Omegn. Som navnet tilsier gjaldt trafikkområdet hele hovedstaden, fra Gamlebyen i øst, til Bygdøy i vest, snart også enda videre, alle med Palébrygga som utgangspunkt.
Stjernehimmelen ga navn til båtene: Ariel, Orion og Sirius ble levert fra Akers Mek. Værksted våren 1866, hver med plass til 62 passasjerer. Året etter kom Pallas og Juno fra samme verksted, med dobbelt så stor kapasitet. Nå ble rutene betydelig utvidet, fra Bunnefjorden i øst til Holmestrand i vest. Selskapets to siste, Vesta og Ceres, også fra Akers Mek., kom i fart i 1871 og 1872.
Første del av 1870-tallet var glansperioden for Christiania-Oslo Dampskibsselskab. I 1871 gikk Ariel til Frognerkilen og Bygdøy, Sirius til Ljan, Pallas til Nesset, Orion til øyene i Østhavna, Juno og Vesta via Huk til Sandvika og Holmestrand. Med leveringen av Ceres i 1872 fikk villaeierne på Kongshavn, Sjursøya og de andre øyene langs vestsiden sin «egen» båt, udødeliggjort bl.a. i Johan Borgens «Barndommens rike».
Christiania-Oslo Dampskibsselskab eksisterte i ti år. Orion, Ariel, Sirius og Juno ble solgt i 1872, og i 1876 ble selskapet tatt under konkursbehandling. Ceres, Ariel og Pallas gikk på auksjon. Blant årsakene til avviklingen var trolig selskapet gjeld til Akers Mek., som på grunn av «forretningsflauhed» innen skipsbyggingsindustrien hadde behov for å inndrive utestående fordringer. Det kan også tenkes at trafikkgrunnlaget ennå ikke var i samsvar med det ganske ambisiøse ruteområdet. Flere av båtene forble en del av Oslos tallrike «pappabåter» gjennom flere tiår etter konkursen.