Leif Høegh & Co.
Leif Høegh & Co., Drammensveien 134, et familieeid skipsrederi grunnlagt i Oslo i 1927 av Leif Høegh (1896–1974). Rederiet fikk sitt første skip, et tankskip på 8 250 tonn i 1928. I de følgende årene ble det kontrahert fire tankskip til, disse ble levert i 1930/31, alle på ca. 15 000 tonn. Dette var starten på en utvikling som skulle føre til at rederiet ble et av Norges største. I 1930-årene satset Høegh mer på linjefart, men fortsatte samtidig med tankfart. I 1939 var Høegh landets sjette største rederi og hadde den mest moderne flåten. Under krigen mistet rederiet seks skip og 43 besetningsmedlemmer. Høeghs rederiflagg er hvitt med en lyseblå H i midten. Skorsteinene har vært hvite med en blå del øverstt med en hvit ring og rederiflagget på siden. Fra slutten av 1930-årene har alle Høeghs skip hatt navn som begynner med Høegh.
Gjenoppbyggingen etter krigen gikk raskt. høsten 1946 kontraherte Høegh flere store tankskip. I 1948 disponerte rederiet 11 linjeskip, og da Koreakrigen brøt ut 1950, disponerte rederiet 22 skip – seks tankskip og resten tørrlastskip. Rederiet fortsatte å ekspandere i 1950-årenefortsatte Høegh å ekspandere. I 1958 var rederiet Norges nest største, bare Wilh. Wilhelmsen var større.
I 960-årene forberedte man selskapets generasjonsskifte, slik at Leif Høeghs sønner Ove (f. 1936) og og senere Westye (f. 1942) kunne ta over. Arvingene investerte ikke så stort i tank som andre rederier, men satset på gass- og kombinasjonsskip. Detet gjorde Høegh bedre rustet enn rederiene som hadde satset stort på store tankere, da shippingkrisen kom i 1970-årene. Men fra 1981 kom den andre delen av krisen. Høegh hadde bestilt flere nye skip og fikk stor gjeld. I 1986 måtte rederiet gå i forhandlinger med bankene. Skip ble solgt, man så seg nødt til å flagge ut og redusere antall norske sjømenn. Høegh etablerte seg på Bermuda, og 700 norske ansatte mistet arbeidsplassene til fordel for rimeligere sjøfolk. Rederiet ble børsnotert 1987, men i 2003 tok Høegh-familien rederiet av børs igjen og registrerte et nytt eierselskap i Bermuda. I 1990-årene satset Høegh på biltransport og gass. Rederiet ble omstrukturert i to separate selskaper, Høegh Autoliners og Høegh LNG. I 2005 solgte rederiet sitt siste bulkskip. I 2014 overtok fetterne Leif O. Høegh d.y. (f. 1963) og Morten W. Høegh (f. 1973) ledelsen av rederiet.
Rederiet har hatt kontorer flere steder i byen, bl.a. i et kontorbygg i Parkveien 55, oppført for rederiet i 1952 (ark. Arnstein Arneberg og Henning Astrup). Foran inngangen ble det i 1975 plassert en protrettbyste i bronse av Leif Høegh, utført Arne Durban. – I Wergelandsveien 7 Den tidligere «Dovre-gården», en tietasjes kontorbygning bygd 1958 for forsikringsselskapet Dovre, som innstilte virksomheten 1978. Den var deretter noen år hovedkontor for rederiet. – Nå har det sitt hovedkontor i en seksetasjes kontorblokk i Drammensveien 134, oppført for Høegh Eiendom i 2006 (ark. Tore Witzøe).
Leif Høegh bodde fra 1933 i Prinsessealleen 8, Nedre Skøyen gård, en herskapelig villa, ombygd for Høegh (ark. Arnstein Arneberg). Eiendommen er fremdeles ifamilien Høeghs eie.