Nationaltheatret stasjon
To stasjoner, en T-banestasjon og en jernbanestasjon.
T-banestasjonen var til 1987 endestasjon på de vestlige forstadsbaner, åpnet 1928. Anlegget av undergrunnsbanen tok til allerede 1914, men ble utsatt bl.a. pga. uenighet om hvor endestasjonen skulle ligge. Etter sammenkoplingen av de østlige og vestlige T-banestrekningene er Nationaltheatret en ordinær stasjon der alle T-banens linjer passerer.
Jernbanestasjonen er en fjernstyrt stasjon på Drammensbanen ved km 1,40. Den ble tatt i bruk 1980, og er Norges nest største jernbanestasjon (i antall reisende), den hadde fra starten kun to spor. I forbindelse med det nye flytoget til Gardermoen ble stasjonen utvidet, med to spor til, slik at den nå har fire spor. 1999 stod den nye stasjonen ferdig (ark. LPO arkitektur & design), med ny perrong og de to nye sporene i en egen tunnel parallelt med den eksisterende; også publikumsarealene ble betydelig utvidet. Hovedinngangen til den nye stasjonen er fra Ruseløkkveien. Samtidig ble det anlagt en ny nedgang fra krysset Parkveien/Drammensveien (nå Henrik Ibsens gate) og det er innendørs overgang til både østgående og vestgående T-bane. Stasjonen er utført i et minimalistisk preg, med mye stål, glass og betong. Kunstneriske bidrag av Anne-Karin Furunes, Ola Enstad, Bård Breivik, Katrine Giæver og Terje Roalkvam.