Østbanestasjonen

Revisjon per 25. sep. 2017 kl. 10:11 av Emotion (diskusjon | bidrag) (Created page with "Oslo Ø, Jernbanetorget 1. Norge fikk sin første jernbane – Hovedbanen – mellom Christiania og Eidsvoll 1854. Det ble foreslått forskjellige tomter for stasjonen. Noen...")
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)

Denne artikkelen omtaler et sted

Åpne i Oslo bykart

Oslo Ø, Jernbanetorget 1. Norge fikk sin første jernbane – Hovedbanen – mellom Christiania og Eidsvoll 1854. Det ble foreslått forskjellige tomter for stasjonen. Noen ville ha den på Youngstorget av hensyn til handelen, andre på Grünerløkka. Det ble også foreslått å legge den ved Vaterlands bru. De fleste mente stasjonen skulle ligge så sentralt og nær havnen som mulig, og den ble lagt på vestsiden av Akerselva, på en tomt tilhørende Christiania Glasmagasin, på hjørnet av Lille Strandgade og Lille Tomtegade (Jernbanegata). Etter konkurranse fikk arkitektene H. E. Schirmer og W. von Hanno oppdraget å tegne bygningen. En lang smal bygning, oppført i to etasjer av rød tegl, stod ferdig 1854. Den var på to etasjer med en åpen buegang langs hele bygningens første etasje. Midt på fasaden var et tårn med ur. Bakenfor lå en lang, lav toghall med overlys og gavl med stort vindu ut mot Jernbanetorget. I 1861 ble buegangen murt igjen.

Da Østfoldbanen skulle føres inn til stasjonen, ble den for liten. Stasjonsanlegget med spor og bygninger ble utvidet 1879–82. Toghallen ble revet. Ved siden av den gamle stasjonsbygningen ble det reist en ny bygning i L-form med fasader mot Jernbanetorget og Havnegata. Mellom denne og den eldste delen ble det reist en ny toghall. Nybygget var tegnet av stadskonduktør G. A. Bull, som la hovedinngangen i forlengelse av Karl Johans gates midtlinje. Stasjonens lokomotivstaller og verksteder ble plassert på østsiden av Akerselva mellom denne og Oslo gate. Senere utvidelser av stasjonen var vesentlig bygging av godshus, skiftestasjon og verksteder utover på Loenga (Sørenga).

I 1938 ble det foreslått at det østre og vestre jernbanenettet skulle knyttes sammen ved en tunnel, og at byens to stasjoner skulle erstattes av en ny sentralstasjon, som ble foreslått plassert ved Østbanestasjonen. En arkitektkonkurranse 1946 ble vunnet av arkitektene John Engh og Per Qvam, hvor programmet forutsatte riving av de gamle stasjonsbygningene. Stortinget vedtok 1962 å realisere planene for en ny stasjon. 1976 vedtok imidlertid bystyret en reguleringsplan som forutsatte en vesentlig del av den gamle stasjonsbygningen bevart.

I 1980 ble Oslotunnelen åpnet og de første lokaltogene begynte å stoppe på Oslo Sentralstasjon, selv om stasjonen på langt nær var ferdig. Først i 1987 ble den høytidelig åpnet. Østbanestasjonen ble gradvis nedlagt som jernbanestasjon 1987–90. Senere er den blitt bygd om til shoppingsenter, Østbanehallen, åpnet 1993. 2009 ble bygningen omregulert og er planlagt ombygd til hotell. – Bilder, se neste side.

Referanser i denne artikkelen

Oslo Sentralstasjon

Referanser til denne artikkelen

Jernbanetorget, Oslo Sentralstasjon