Sinsenkrysset

Revisjon per 8. sep. 2017 kl. 12:16 av Emotion (diskusjon | bidrag) (Created page with "Flerplanskryss som forbinder Store Ringvei (Ring 3, Rv. 150) med Trondheimsveien (Rv. 4). Anlegget er Oslos kanskje mest berømte og beryktede veikryss. Trafikken går nå i e...")
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)

Flerplanskryss som forbinder Store Ringvei (Ring 3, Rv. 150) med Trondheimsveien (Rv. 4). Anlegget er Oslos kanskje mest berømte og beryktede veikryss. Trafikken går nå i egne plan langs Ringveien og Trondheimsveien, med rundkjøring for av- og påkjøring i «mellometasjen». Tidligere gikk trikken under rundkjøringen til vendesløyfen i Muselunden; trikken er nå lagt litt vestenfor krysset og går under Ringveien.

Sinsenkrysset har vært trafikknutepunkt allerede fra 1800-tallet. Den første rundkjøringen i Sinsenkrysset ble bygd 1957, men alt 1962, da Store Ringvei ble åpnet som fire felts vei fra Økern til Sinsenkrysset, var kapasiteten i krysset sprengt. Opp gjennom 1960-årene var Sinsenkrysset en av byens mest beryktede trafikkflaskehalser. Trondheimsveien ble lagt i bro over krysset i 1970. I 1992 ble trikketraseen omlagt, og 1994 ble Store Ringvei lagt i lokk under rundkjøringen.

Sinsenkrysset markerer grensen mellom bydelene Sagene, Grünerløkka, Bjerke og Nordre Aker.

«Sinsenkrysset» er også blitt et begrep i norsk distriktspolitikk, der «Oslo-folk» ble beskyldt for ikke å vite noe om/bry seg noe om det som skjedde «nord for Sinsenkrysset». Uttrykket dukket opp i revyer i 1960-årene. Bruken av Sinsenkrysset som begrep har trolig sammenheng med at den tidligere innfartsveien fra nord endte her (før E 6 ble lagt gjennom Djupdalen).