Forskjell mellom versjoner av «Sjøfartsbygningen»

Denne artikkelen omtaler et sted

Åpne i Oslo bykart
Linje 1: Linje 1:
'''Sjøfartsbygningen.''' [[Kongens gate]] 6/[[Kirkegata]] 7, monumental forretningsgård i 6 etasjer, oppført 1914–15 i nordisk nybarokk (arkitekt Ingvar Hiorth) etter en plan av advokat Eivind Eckbo om et Sjøfartens hus for skipsfartsinteresserte leietakere. Byens første gjennomført moderne forretningsgård, med sentralfyring, elektrisk drevet ventilasjonsanlegg og elevatorer, dessuten en paternosterheis – en sammenhengende kjede av 12 kupeer i stadig bevegelse. Trapperommene dekorert av maleren Thorvald Helliesen 1923. Sjøfartskaféen ble åpnet i bygget 1916 og var helt frem til 1970-årene et populært lunsjsted for shipping- og forretningsfolk i strøket.  
+
'''Sjøfartsbygningen.''' [[Kongens gate]] 6/[[Kirkegata]] 7, monumental forretningsgård i 6 etasjer, oppført 1914–15 i nordisk nybarokk (arkitekt Ingvar Hiorth) etter en plan av advokat Eivind Eckbo om et Sjøfartens hus for skipsfartsinteresserte leietakere. Her hadde flere skipsrederier kontorer, bl.a. [[Ditlev-Simonsen-rederiene]] og [[Fearnley & Eger]]. Bygningen var byens første gjennomført moderne forretningsgård, med sentralfyring, elektrisk drevet ventilasjonsanlegg og elevatorer, dessuten en paternosterheis – en sammenhengende kjede av 12 kupeer i stadig bevegelse. Trapperommene dekorert av maleren Thorvald Helliesen 1923. Sjøfartskaféen ble åpnet i bygget 1916 og var helt frem til 1970-årene et populært lunsjsted for shipping- og forretningsfolk i strøket.  
  
 
Under krigen hadde firmaet ''Nordisk Lettmetall A/S'' kontorer her. Firmaet som var dannet av Nordag, I.G. Farbenindustrie og Norsk Hydro i 1941, anla en stor aluminiumsfabrikk på Herøya, blant annet med bruk av tvangsarbeidere som arbeidskraft. Fabrikken ble bombet i 1943. Den tyske kontraspionasjen flyttet sine kontorer fra [[Klingenberggata]] og hit mot slutten av krigen.
 
Under krigen hadde firmaet ''Nordisk Lettmetall A/S'' kontorer her. Firmaet som var dannet av Nordag, I.G. Farbenindustrie og Norsk Hydro i 1941, anla en stor aluminiumsfabrikk på Herøya, blant annet med bruk av tvangsarbeidere som arbeidskraft. Fabrikken ble bombet i 1943. Den tyske kontraspionasjen flyttet sine kontorer fra [[Klingenberggata]] og hit mot slutten av krigen.

Revisjonen fra 22. jun. 2019 kl. 16:53

Sjøfartsbygningen. Kongens gate 6/Kirkegata 7, monumental forretningsgård i 6 etasjer, oppført 1914–15 i nordisk nybarokk (arkitekt Ingvar Hiorth) etter en plan av advokat Eivind Eckbo om et Sjøfartens hus for skipsfartsinteresserte leietakere. Her hadde flere skipsrederier kontorer, bl.a. Ditlev-Simonsen-rederiene og Fearnley & Eger. Bygningen var byens første gjennomført moderne forretningsgård, med sentralfyring, elektrisk drevet ventilasjonsanlegg og elevatorer, dessuten en paternosterheis – en sammenhengende kjede av 12 kupeer i stadig bevegelse. Trapperommene dekorert av maleren Thorvald Helliesen 1923. Sjøfartskaféen ble åpnet i bygget 1916 og var helt frem til 1970-årene et populært lunsjsted for shipping- og forretningsfolk i strøket.

Under krigen hadde firmaet Nordisk Lettmetall A/S kontorer her. Firmaet som var dannet av Nordag, I.G. Farbenindustrie og Norsk Hydro i 1941, anla en stor aluminiumsfabrikk på Herøya, blant annet med bruk av tvangsarbeidere som arbeidskraft. Fabrikken ble bombet i 1943. Den tyske kontraspionasjen flyttet sine kontorer fra Klingenberggata og hit mot slutten av krigen.

1973–87 holdt den russiske restauranten «Cossack» til i lokalene der Sjøfartskafeen hadde vært, i 1987 var det spansk restaurant her («Picasso»), senere Joys. Bygningen ble ominnredet 1993 til kontorer for Statistisk Sentralbyrå; byrået flyttet til Akersveien 26 i 2014, nå kontorer for Kreftforeningen.

På tomten lå tidligere Stiftsgården. Et av Oslo Byes Vels blå skilt er satt opp Sjøfartsbygningens fasade mot Rådhusgata til minne om Stiftsgården.