Forskjell mellom versjoner av «Skarpsno stasjon»

Linje 1: Linje 1:
'''Skarpsno stasjon,''' tidligere jernbanestasjon på [[Skarpsno]] som lå ved undergangen ved [[Skarpsnoparken]]. Stasjonen ble opprettet som bemannet stoppested 1882, holdeplass fra 1918. 1934 ble den oppgradert til stasjon, ubetjent fra 1968. Persontrafikken ble nedlagt 1973, formelt nedlagt først 1989.  
+
'''Tidligere bygnSkarpsno stasjon,''' tidligere jernbanestasjon på [[Skarpsno]] som lå ved undergangen ved [[Skarpsnoparken]]. Stasjonen ble opprettet som bemannet stoppested 1882, holdeplass fra 1918. 1934 ble den oppgradert til stasjon, ubetjent fra 1968. Persontrafikken ble nedlagt 1973, formelt nedlagt først 1989.  
  
 
I forbindelse med elektrifiserings- og dobbeltsporarbeidet på [[Drammensbanen]] i 1916 ble det bygd ny stasjonsbygning i mur og 1917 et plattformhus mellom sporene, (ark. Jens Flor/NSBs arkitektkontor). Stasjonsbygningen ble revet 1993.
 
I forbindelse med elektrifiserings- og dobbeltsporarbeidet på [[Drammensbanen]] i 1916 ble det bygd ny stasjonsbygning i mur og 1917 et plattformhus mellom sporene, (ark. Jens Flor/NSBs arkitektkontor). Stasjonsbygningen ble revet 1993.
 
  
 
[[Kategori:Jernbane]]
 
[[Kategori:Jernbane]]
 
[[Kategori:Stasjoner]]
 
[[Kategori:Stasjoner]]
 
[[Kategori:Bydel Frogner]]
 
[[Kategori:Bydel Frogner]]
 +
[[Kategori:Tidligere bygninger]]

Revisjonen fra 7. aug. 2018 kl. 11:44

Tidligere bygnSkarpsno stasjon, tidligere jernbanestasjon på Skarpsno som lå ved undergangen ved Skarpsnoparken. Stasjonen ble opprettet som bemannet stoppested 1882, holdeplass fra 1918. 1934 ble den oppgradert til stasjon, ubetjent fra 1968. Persontrafikken ble nedlagt 1973, formelt nedlagt først 1989.

I forbindelse med elektrifiserings- og dobbeltsporarbeidet på Drammensbanen i 1916 ble det bygd ny stasjonsbygning i mur og 1917 et plattformhus mellom sporene, (ark. Jens Flor/NSBs arkitektkontor). Stasjonsbygningen ble revet 1993.