Forskjell mellom versjoner av «Smestad stasjon»

Linje 1: Linje 1:
 
'''Smestad stasjon''', holdeplass på [[Røabanen]] mellom ''Borgen'' og [[Makrellbekken stasjon|Makrellbekken]], opprettet som endestasjon på [[Smestadbanen|Smestadbanen]],  forstadsbanen mellom [[Majorstuen stasjon|Majorstuen]] og [[Smestad (strøk)|Smestad,]] satt i drift av [[Holmenkolbanen A/S|A/S Holmenkolbanen]] i 1912. Banen var opprinnelig enkeltsporet, forlenget til Røa 1935 og ble deretter kalt [[Røabanen]].
 
'''Smestad stasjon''', holdeplass på [[Røabanen]] mellom ''Borgen'' og [[Makrellbekken stasjon|Makrellbekken]], opprettet som endestasjon på [[Smestadbanen|Smestadbanen]],  forstadsbanen mellom [[Majorstuen stasjon|Majorstuen]] og [[Smestad (strøk)|Smestad,]] satt i drift av [[Holmenkolbanen A/S|A/S Holmenkolbanen]] i 1912. Banen var opprinnelig enkeltsporet, forlenget til Røa 1935 og ble deretter kalt [[Røabanen]].
  
ble forlenget til Røa. Stasjonen ble anlagt på nordsiden av  krysset  med [[Sørkedalsveien]], som ble krysset i plan. Da banen ble dobbeltsporet i slutten av 1930-årene, fikk stasjonen perronger på hver side. Ved det nedadgående sporet ble det oppørt kiosk og leskur. Da banen ble utbedret til T-banestandard i 1995, ble det laget planfrie kryss her og [[Hovseter stasjon|Hovseter.]] Banelegemet ble senket og Sørkedalsveien ført via en bro over banen. Den gamle aviskiosken var da revet.
+
[[Kategori:Holdeplasser]]
 +
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]
 +
[[Kategori:Bydel Vestre Aker]]

Revisjonen fra 26. mai 2020 kl. 15:56

Smestad stasjon, holdeplass på Røabanen mellom Borgen og Makrellbekken, opprettet som endestasjon på Smestadbanen, forstadsbanen mellom Majorstuen og Smestad, satt i drift av A/S Holmenkolbanen i 1912. Banen var opprinnelig enkeltsporet, forlenget til Røa 1935 og ble deretter kalt Røabanen.