Forskjell mellom versjoner av «Voksenlia stasjon»

(Created page with "Stasjon på Holmenkollbanen, 330,5 moh, opprinnelig Lia stasjon, anlagt i forbindelse med banens forlengelse til Frognerseteren 1916. Stasjonsbygning i nasjonal nybarokk (ark....")
 
 
(6 mellomliggende revisjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
Stasjon på Holmenkollbanen, 330,5 moh, opprinnelig Lia stasjon, anlagt i forbindelse med banens forlengelse til Frognerseteren 1916. Stasjonsbygning i nasjonal nybarokk (ark. Erik Glosimodt), den hadde venterom med gods- og postekspedisjon (poståpneri fra 1924) i første etasje og betjentleilighet i annen etasje. Ved siden av stasjonsbygningen var det en privetbygning, nå revet. Etter at Holmenkollbanens godsvirksomhet falt bort, fortsatte stasjonen som postkontor til 1997.
+
[[Fil:Voksenlia Stasjon.jpg|miniatyr|600x600pk|Voksenlia Stasjon , August 2022 Foto: Aslak Malmåsen]]
 +
'''Voksenlia stasjon''', stasjon [[Holmenkollbanen]], 330,5 moh, opprinnelig ''Lia stasjon'', anlagt i forbindelse med banens forlengelse fra [[Besserud stasjon|Besserud]] til [[Frognerseteren]] 1916. Stasjonsbygning i nasjonal nybarokk (ark. Erik Glosimodt), den hadde venterom med gods- og postekspedisjon (poståpneri fra 1924) i første etasje og betjentleilighet i annen etasje. Ved siden av stasjonsbygningen var det en privetbygning, nå revet. Etter at Holmenkollbanens godsvirksomhet falt bort, fortsatte stasjonen som postkontor til 1997.
 +
[[Kategori:Stasjoner]]
 +
[[Kategori:Stasjonsbygninger]]
 +
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]
 +
[[Kategori:Bydel Vestre Aker]]

Nåværende revisjon fra 19. okt. 2022 kl. 19:19

Voksenlia Stasjon , August 2022 Foto: Aslak Malmåsen

Voksenlia stasjon, stasjon på Holmenkollbanen, 330,5 moh, opprinnelig Lia stasjon, anlagt i forbindelse med banens forlengelse fra Besserud til Frognerseteren 1916. Stasjonsbygning i nasjonal nybarokk (ark. Erik Glosimodt), den hadde venterom med gods- og postekspedisjon (poståpneri fra 1924) i første etasje og betjentleilighet i annen etasje. Ved siden av stasjonsbygningen var det en privetbygning, nå revet. Etter at Holmenkollbanens godsvirksomhet falt bort, fortsatte stasjonen som postkontor til 1997.